Intervju med Olav Eggestøl

Foto: Vilde Isabel Greger
disharmoni møtte Olav Øritsland Eggestøl fra plateselskapet Mhost Likely og Ekkofestivalen. Vi slo av en prat om hvordan det er å drive et elektronisk plateselskap og klubbkonsept med base i Bergen, tanker rundt hvordan Bergen er som en hub for artister, og hvordan musikkmiljøet generelt trenger å gi et større rom for inkludering av kvinner, ikke-binære og personer med minoritetsbakgrunn.

Konseptet Mhost Likely ble formet i 2019, da Olav Øritsland Eggestøl, Magnus Lauritzen (Minus Magnus), Johannes Hallanger (Gordon Joe) og Andres Dahl fant ut at Norge trengte et kompromissløst plateselskap som kunne være en plattform for unge, ambisiøse og talentfulle musikere. Olav forteller at det hele startet da Johannes og Magnus sitt band Atella fikk endel oppmerksomhet. Dessverre følte de to artistene at deres plateselskap hadde andre ambisjoner enn hva de selv hadde.

Magnus og Olav møttes ofte på Cafe Opera hvor de begge var Djs, og en dag de spilte sammen startet samtalen om å kanskje starte et eget selskap. Olav hadde allerede erfaring med booking og regnskapsføring, samt som DJ. Magnus var DJ, og hadde erfaring som produsent og studioarbeid sammen med Johannes. Ideen utviklet seg rakt fra et løst konsept til en konkret plan.

Med seg på laget fikk de Andres Dahl som hadde erfaring fra management Paperclip, og de 4 startet labelet Mhost Likely. Navnet reflektrer labelets filosofi om at det er i hovedsak unge, ukjente og ambisiøse artister som skal få en sjanse på selskapet, og at de «mhost likely» kan slå igjennom.

Det har nå gått 3 år siden konseptet ble formet. I tillegg til grunnleggerne har de også fått med seg Martin Solli (Keecen) og Unn Thorsen som endel av selskapet. Labelet har nå gitt ut hele 146 singler og 42 EP’er. De har inngått samarbeid med Bergen Kunsthall og Østre. De har fått inn eksterne personer som Ola Lysgaard på VJ, flere studenter fra Fakultet for kunst, musikk og design i Bergen til å bidra til det visuelle utrykket deres både på trykk og på events, samt Lars Andreas Forthun (Laserpistol), som Olav definerer som en alt muligmann med stålkontroll på alt det tekniske på deres klubbkvelder – både lyd, lys og video (VJ).

Mhost Likely Crewet, Foto: Vilde Isabel Greger
Økende oppmerksomhet

Etter 3 år begynner noen av artistene deres å få en del oppmerksomhet.

Ettersom fokuset er å gi nye talenter en sjanse bærer katalogen deres preg av artister som for mange er helt ukjent. Men etter 3 år begynner noen av artistene deres å få en del oppmerksomhet. Henrik Villard har vært innom flere kjente labels, og begynner å få et solid rykte som DJ. Produsent Peewee som blant annet har jobbet med Ralph Mayerz og Miss Tati har gitt ut side prosjekt Life of Puffin på labelet, og Angermund som var på selskapet i lengre tid har nylig gitt ut Perler for Svin sammen med Silja Sol og har skrevet kontrakt med rapper Girson Dias sitt Full Effekt Records.

Når det kommer til markedsføring forteller Olav at Mhost Likely har valgt en utradisjonell modell ved å dele selskapet inn i 3 sub-labels:

«– Vi valgte å heller bruke farger for å kategorisere musikken vi gir ut. Dette er for å ikke bli for sjangerpuristiske, og heller uttrykke lydlandskapet i de forskjellige sub-lablene med farger. Mhost Likely Green er det friske pustet, her er det mere lettfordøyelig og frisk musikk, ofte house. Mhost Likely White er det eksperimentell hjørnet vårt og Mhost Likely Black er for et mer mørk, dypt og til tider industrielt utrykk, ofte Techno».

Olav forteller videre at med deres fokus på ukjent artister, må de være strategiske når det kommer til markedsføring.

«– I starten prøvde vi å passe inn i et format, som strømmetjenestene favoriserer, men dette fungerte ikke godt for oss, siden vi ønsker å være kompromissløs i vårt utrykk. Derfor har vi fokusert på Bandcamp, samt vi har valgt å få inn artister med større internasjonal fanskare som Fouk, Bjørn Torske, Marvin & Guy, Telephones, Öspiel, Johannes Albert til å gjøre remixer av artistene våre. Det er enklere å finne disse remixene, som igjen gjør det mulig at våre artister kan bli oppdaget i et hav av aktører som i gir ut musikk digitalt på strømmetjenester som Spotify.»

Foto: Mila Larvoll
Klubbkvelder og visuelle uttrykk

– Vi har valgt å involvere kunststudenter, VJer og andre multikunstnere for å gi et unik visuelt utrykk på våre klubbkvelder.

Videre forteller han at Klubbkveldene de arrangerer også endel av selskapets markedsføringsplan. Ved hver utgivelse arrangeres det en Klubbkveld. Dette for å gi artistene en arena å vise sine ferdigheter fremfor et publikum. Olav opplever at Klubbmiljøet i Bergen er preget av et publikum som i hovedsak er interessert i å gå på «byn» for å danse og feste med venner, og at alle ikke er like dedikert til det musikalske utrykket. Derfor har det vært et logisk valg at å gi «klubberene» en unik kveld, hvor fokuset ligger like mye på opplevelsen og den direkte interaksjon med artistene som musikken. Olav forteller:

«– Vi har valgt å involvere kunststudenter, VJer og andre multikunstnere for å gi et unik visuelt utrykk på våre klubbkvelder. Lydkvaliteten er også viktig, derfor er vi veldig selektiv med hvilket lokaler vi bruker. Vi kunne nok valgt andre lokaler og solgt flere billetter, men da ville gått utover kvaliteten på produktet vi leverer. Jeg tror også at deltagerne vil plukke opp disse små detaljene, selv om det kun er underbevisst».

Foto: Mila Larvoll
Bergen som base

– I starten var miljøet noe stagnert og veldig puristisk. Men de siste 4 årene har dette snudd, og det har vært en eksplosjon i nye utrykk fra byen.

Mhost Likely trives med Bergen som base. Byen har en lang tradisjon som klubbscene; Bergen var i tillegg til pionerene i Tromsø og Oslo de 3 byene som først fikk et solid Klubbmiljø på bena i Norge. Bergen er derfor viktig historisk, og har fostret frem både nasjonale og internasjonale aktører helt siden 90-tallet.

Olav opplever at miljøet i Bergen har utviklet seg mye de 12 årene han har vært DJ i byen:

«– I starten var miljøet noe stagnert og veldig puristisk. Men de siste 4 årene har dette snudd, og det har vært en eksplosjon i nye utrykk fra byen. Jeg føler det Bergenske lynnet og den særegne humoren har gjort at artistene ikke tar seg selv like gravalvorlig som i andre arenaer i Norge. Dette fører til mye lek og moro som igjen åpner opp for mange interessante samarbeid mellom artister og at det kreative utrykket står friere i Bergen. Det er også mye respekt mellom aktører i byen, og de fleste ønsker å jobbe hverandre opp og frem istedenfor å se på hverandre som konkurrenter. Dette er ikke unik for klubbmiljøet i Bergen, men Bergen generelt. Det er virkelig inspirerende å se hvilke talenter som kommer fra Bergen. Ikke bare innen elektronisk musikk, men også fra sjangre som Pop, Indie og Metal, Det er helt sinnsykt!».

Inkluderende miljø

I senere tid har det kommet mange DJer til Bergen som er kvinner, ikke-binære eller som har minoritetsbakgrunn.

Olav opplever også at Bergen skiller seg ut fra resten av landet er når det kommer til likestilling og inkludering i musikkmiljøet. Han forteller at Ewa Rawson, som nå jobber på Bergen Kjøtt, startet for 6 år siden en debatt om likestilling og inkludering i musikkbransjen i vestlandshovedstaden. Dette har ført til at Bergen har fått et sterkt fokus problemstillingen. I senere tid har det kommet mange DJer til Bergen som er kvinner, ikke-binære eller som har minoritetsbakgrunn. Til tross for dette, føler Olav dessverre at artiststallene fremdeles er dominert av hvite menn.

«– Som label er vi bevist på dette, og ønsker å inkludere flest mulig. Vis ikke vi gjør dette tror jeg at terskelen for å sende inn demoer til oss kan bli høy. Endel artister vil rett og slett ikke identifisere seg med oss om vi ansees som et mannsdominert selskap».

For inkludere flere har Olav og Magnus engasjert seg i flere prosjekter i regi av Bergen Kommune, deriblant DJ-kurs hos AKKS og Junglen. Planen er å rekruttere flere personer med annen bakgrunn inn i klubbmiljøet. I 2023 planlegger Mhost Likely også å starte produksjonskurs for kvinner for øke antallet kvinnelige produsenter i byen.

Design: Blankblank Studio
Festivalstemning

Byen har ganske store ambisjoner når det kommer til kvalitet på arrangementer.

Bergen er en spennende lokasjon for Mhost Likely siden byen har ganske store ambisjoner når det kommer til kvalitet på arrangementer. Ekkofestivalen som Olav selv er blitt endel av har nylig avholdt sin 19. festival. Arrangementet har fått flere ganger fått internasjonal anerkjennelse på grunn av at deres bookinger, og har flere ganger hentet inn musikker i verdensklasse når det kommer til avantgardemusikk og elektronisk musikk. Nylig ble festivalen omtalt på det legendariske nettstedet for elektronisk musikk, Resident Advisor, hvor de fikk skryt for å ha booket artister som Autechre, Caterina Barbieri, DMX Krew, Slikback og Bendik Giske.

I tillegg til EKKO har også Mikael Telle og Made Managementet startet opp festivalen Hot!Hot!Hot! som nå er 3 år gammel. Olav forteller at Mhost Likely har vært så heldige å vært inkludert i dette prosjektet fra start. Under festivalen er de kurator for egen scene, og de står ganske fritt i forhold til booking.

«– Målsettingen til festivalen har vært å gi forskjellige norske Klubber og elektroniske plateselskap en arena og markedsføre seg selv på. For oss har det vært helt unik opplevelse å få testet ut vårt konsept på en større arena«.

Videre forteller han at Festivalen har vokst mye de 3 årene den har eksister. Etter at restriksjonene rundt pandemien ble løftet, har Hot!Hot!Hot! i år kunnet inkludere enda flere norske aktører enn tidligere. Økonomisk har festivalen også vokst noe, som har gjort det mulig for at hver kurator har kunne booke inn internasjonale headlinere til sin scene. Under årets festival hadde Bergen mange av verdens største navn innen et bredt spekter av sjangre som går under paraplyen «elektronika».

«– Bergen har potensiale til å få en Nordens mest ambisiøse elektronrika festivaler. Noe som er til stor nytte for å markedsføre lokal musikk internasjonalt. Konseptet fungerer også som en unik arena for dialog og samarbeid mellom aktører spredd rundt om i Norge som nødvendigvis ikke ville vært i dialog», uttreykker Olav, som allerede ser frem til å være involvert i Ekkofestivalen og Hot!Hot!Hot! Festivalen i 2023.

Design: Jacob Lysgaard
Fremtiden er lys

Veien videre for Mhost Likely er allerede godt planlagt.

Veien videre for Mhost Likely er allerede godt planlagt. Før året er over skal de lansere sitt nye sub-label Mhost Likely Purple, som blir en arena for ambient musikk. De har også to Klubbkvelder på agendaen før utgangen av 2022. 19. November skal Luca Lozano fra England og deres egen O. Blom spille på Landmark i Bergen, og 26. November har de sammen med Ekkofestivalen booket Trym Søvdsnes og Tyske Hunee til å spille på Østre.

I 2023 planlegger Mhost Likely å få igang arrangement utenfor Bergen Kommune. De har allerede pekt ut Oslo, Stavanger og Trondheim som aktuelle arenaer. Selvskapet har også en ambisiøs liste over utgivelser for året, og de har allerede konkrete planer om å gi ut Keecen, Minus Magnus, Gordon Joe, Sgurvin, Reidar Bruun, Kamuflars, Skodde, Ivaylo, Henrik Villard, Imerslund, Sgurvin & Kat, Laserpistol, Posner og Foschs Koshka

Vi i disharoni kommer til følge Olav Eggestøl og hans prosjekter tett i 2023 og ønsker både Ekkofestivalen og Mhost Likely et fruktbart år i 2023 både når det gjelder utgivelser og arrangement samt deres prosjekter med inkludering og likestilling. Dette står det respekt av!

 

 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*