
Fit For An Autopsy satte fyr på Tons of Rock samtidig som Black Debbath holdt storstue på hovedscenen. Opptredenen gikk rett inn under huden på publikum og ved å mikse sømløst mellom intensitet og atmosfære var dette dette den perfekte start på festivalen.
Vurdering
Fit For an Autopsy på Tons of Rock 2025 5/6
Siden deres eksplosive debut i 2011 (The Process of Human Extermination) har New Jersey-bandet Fit For An Autopsy hogd seg gjennom metalscenen med en blanding av rystende grooves, knivskarp teknikk og låter som konfronterer menneskehetens mørkeste kriker og kroker.
Forrykende liveband
Gjennom syv studioalbum har bandet vokst til å bli titaner innen moderne deathcore, der brutalitet møter en mer melankolsk dybde. Bandet har rykte på seg for å være forrykende live, og på Moonlight Stage på Tons of Rock leverte de en opptreden som ristet liv i publikum på Ekebergsletta.
Fullt trøkk fra start
Inne i teltet eksploderte det fra første sekund da Fit For An Autopsy satte i gang med åpningslåten «Lower Purpose» fra fjorårets The Nothing That Is.
Med låter som «A Higher Level of Hate» og «Red Horizon» (sistnevnte med en massiv circle pit) viser Fit For an Autopsy at de har en egen evne til å veksle mellom apokalyptisk aggresjon og eterisk, atmosfærisk spenning – en dualitet som holder publikum i et nærmest hypnotisk grep.
Høydepunktene haglet ustanselig: «Black Mammoth» – en brennende kritikk av grådighet og miljøødeleggelser – forvandlet området til en virvelvind av moshende kropper, mens tittelsporet «The Sea of Tragic Beasts» lot gitaristene ta hovedrollene med komplekse riff som føltes både kontrollerte og vanvittige, dette samtidig som person etter person fløy over hodene våre i publikum.

Tidlig Onsdags-moshpit
Fit For An Autopsys show på Tons of Rock var en opplevelse som gikk rett på og under huden.
Fit For An Autopsys show på Tons of Rock var en opplevelse som gikk rett på og under huden. Bandets evne til å fusjonere rå intensitet med tankevekkende lyrikk og filmatisk atmosfære gjør de til en av sjangerens fanebærere. For både gamle og nye fans var dette en velplassert påminnelse: fremtiden for tung musikk er i fryktløse hender.
Fotogalleri: Luis Benitez Ruiz.
Vær den første til å kommentere