Intervju: disharmoni tar en prat med den skotske DJ-en Hildisvíni

Freya portrait Foto: Fergus Tibbs
Foto: Fergus Tibbs
Disharmoni møte Freya Coursey aka Hildisvíni. Vi slo av en prat om hvordan hun startet sin karriere som DJ i Bergen, hva som inspirerer henne og hvordan hun opplever klubbmiljøet i Bergen i motsetning til Glasgow.

For to år siden bestemte Freya og hennes partner Fergus Tibbs seg for at de skulle flytte til Bergen. Paret hadde en lengre periode vurdert å flytte til Skandinavia. Til slutt falt valget på Bergen, da Fergus bestemte å søkte seg inn på kunstskolen her. Da de kom til byen var Freya ganske fersk som DJ. Fergus hadde på sin side ca. 10 års erfaring som DJ i Glasgow, og har gjort mange jobber under navnet Reckless Kettle.

Freya forteller at paret bestemte seg for å starte et radioprogram i nettradioen Vers Libre i Bergen, og dette resulterte i programmet «Keep it Freaky». Dette gav henne en unik mulighet å få et fotfeste i Bergens DJ-scene. Et miljø hun beskriver som åpent, imøtekommende og inkluderende.

Foto: Freya Coursey
Foto: Freya Coursey
Ryktet går

Etter kort tid begynte det å gå rykter i «miljøet» i Bergen at det var kommet et eksotisk DJ-par fra Skottland til byen.

Freya forteller videre at det å måtte dedikere seg til å spille musikk to timer per uke også var en viktig del av hennes utvikling som DJ. Det var viktig å ha faste mål å øve mot, og når man spiller musikk så ofte må man også bruke mye tid til å finne ny musikk. Hun ler og sier at det ikke bare var kjekt. Til tider føltes det som en plikt fremfor en lidenskap. Men i ettertid ser hun at det har vært til stor nytte for hennes karriere som DJ.

Etter kort tid begynte det å gå rykter i «miljøet» i Bergen at det var kommet et eksotisk DJ-par fra Skottland til byen. Dette gav dem raskt spillejobber på små steder som Victoria Cafe & Pub og på Folk og Røvere. Det å spille sammen med sin partner gav henne selvtillit til å spille med den lille erfaringen hun hadde. Heldigvis var Fergus en dreven DJ med en stor platesamling som hun kunne dra nytte av, og etter noen spillejobber sammen begynte de også å bli booket hver for seg.

Etter å ha bodd i Bergen i fem måneder kom første korona-lockdown, og Freya forteller at mye av DJ-miljøet i Bergen gikk i dvale. Heldigvis hadde paret radioprogrammet «Keep it Freaky» til å holde motivasjonen igang. Dette var en god anledning for den ferske DJ-en å forsette å øve regelmessig i en klubbscene som var ganske død.

Foto: Beatriz Graça
Natur og dyreliv som inspirasjon

Natur er en viktig inspirasjonskilde.

Under pandemien trengte det skotske paret en hobby som fikk dem ut i uberørt natur. De hadde vært mye i byens parker på fine solværsdager, men Freya forteller de ønsket å ha et påskudd å utforske naturen rundt Bergen. Hun har siden barndommen alltid vært opptatt av natur og naturfotografering, og utviklet tidlig en lidenskapelig interesse for fugler. Paret investerte i klatreutstyr og begynte å utforske mye uberørt natur i Bergen. Freya forteller at det er fantastisk å bo i en by som Bergen, hvor man bare trenger å gå 30 minutter fra sentrum for å komme til vakre naturområder.

Dette var en stor kontrast til studentlivet i Glasgow. Freya elsket Glasgows musikk- og kunstscene, men innrømmer at byen gjorde henne deprimert, siden det ikke var lett å oppsøke andre naturtilbud enn parker. Natur er en viktig inspirasjonskilde for henne. Dette gjenspeiles også i hennes utdanning og dagjobb i Bergen. Hun tok master i økologi i Glasgow med fokus på kattuglers reproduksjon, og jobber nå som forskningsassistent ved Universitetet i Bergen med fokus på både fugleliv og lakselus.

Foto: Freya Coursey
Klubbmiljøet i Glasgow vs. Bergen

Hun forstod ikke hvorfor Bergensere vimset så mye rundt på klubbene isteden for å danse.

Freya ler i det hun forteller at ankomsten til Bergen resulterte i et kultursjokk.  Hun forstod ikke hvorfor Bergensere vimset så mye rundt på klubbene isteden for å danse. Hun mener dette kan ha med at scenen er ganske forskjellig i Glasgow og Bergen. Glasgow har flere klubber som fører til at mange av klubbene er publikumsdedikert til visse sjangre og subsjangre. Dette gjør at det er mye å velge mellom i Glasgow, av musikk og forskjellige klubbkulturer etter hvor man velger å gå.

Miljøet i Bergen har ikke klubber som er like dedikert til nisjer, noe som gjør at publikum er mer variert og at det serveres et bredere spekter av musikk på samme klubb. Hun mener dette har sine fordeler og ulemper, men er positiv til at man møter et bredere publikum på samme klubb. Hun tror også at ettersom tilbudet i Bergen er mindre blir det en del som kun går på klubbkvelder for festen sin del, mens i Glasgow har undergrunnsklubbene et publikum som er mer nerdete når det gjelder musikkinteresse.

Freya
Foto: Fergus Tibbs

«- Jeg liker meg best alene når jeg er på klubb», forteller Freya. «- Når jeg går ut med venner pleier vi å skille lag når vi ankommer klubben. Jeg pleier å danse alene og etter noen timer tar jeg kanskje en øl med vennene mine før jeg forlater dem igjen». Hun forteller videre at hun ikke helt forstår den sosiale delen med å danse i grupper. For henne er det en personlig opplevelse når hun går ut, hvor hun nyter musikken i fred. Når hun spiller ute trives hun best med platespillere på gulvet, og ikke på en scene. Hun sier at en klubbkveld ikke er en konsertopplevelse, og hun vil heller delta på festen sammen med publikum, enn å være et slags underholdningsobjekt.

Råd til nybegynnere

Rett før vi avslutter samtalen vår, går temaet over på råd til personer som ønsker å starte som DJ. Freya forteller at for henne har det å dedikere seg til «Keep it Freaky» vært utrolig viktig. Det å etablere faste rutiner og mål tidlig gir en sterk progresjon. Det gir også et miljø hvor man får venner som inspirerer en til å øve, samt at man møter personer som kan lære en en del ting av – ting som det ville tatt tid å funnet ut av alene. Videre anbefaler hun at man spiller musikk man er lidenskapelig opptatt av fremfor å spille musikk man tror publikum vil høre. «– Det å finne ukjente artister gir også publikum en unik opplevelse», forteller hun.

Når hun spiller ute trives hun best med platespillere på gulvet, og ikke på en scene.

Det er også lett å falle i fellen og kun fokusere på tekniske ferdigheter som beatmatching i starten, fremfor å lage gode sett. Man kan lett finne andre måter å mikse låter sammen, f.eks. ved å «droppe» en sang inn i en annen. Man kan også finne låter som har ambient intro og outro, som lett kan fades over i hverandre uten at man trenger å tenke på om takten treffer. Rådet er: Gå ut og hør på andre for å bli inspirert og for å minne deg på hvorfor du startet å mixe. Man får mye ut av å oppleve DJ-sett som publikummer.

Etter 2 år i Bergen har Freya spilt blant annet på steder som Folk og Røvere, Victoria Cafe & Pub, Landmark, HOT! HOT! HOT!-festivalen på USF og Kulturhuset i Bergen. Hun har fått et vidt repertoar av musikksjangre som hun mestrer. Hun spiller alt fra Break Beats, Leftfield Techno, Post-Punk, Afro beats, Jazz, Funk, Dub og Reggae. Utrykket velger hun utifra hvilket klubb hun skal spille på, og hva dagsformen til publikum er. Sett i betraktning hvor lite vindu hun har hatt tilgjengelig å spille i Bergen, og om man tar kovid og lockdown i betrakning, så har Hildisvíni bygget et solid fundament i byen.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*