Joddski – Glasshuset

Foto: Joddski

I dag fyller Joddski 41 år, samtidig som han slipper sitt aller første album spilt inn fra hjemstedet Bodø.

«Glasshuset» baserer seg på samples fra Bodø-rockens historie og er en lek med diverse sjangere innblandet med Joddskis tunge flow og nordnorske rap. Plata er i sin helhet produsert av Darkside Of The Force-legenden Salvador Sanchez.

«På «Glasshuset» har duoen i stor grad basert seg på samples fra Bodø-rockens historie, uten at det høres lokalt ut. Terje Nilsen, Halvdan, Cobra, June Korneliussen og mange flere veves inn i Salvadors detaljrike produksjoner, og komplimenteres av familien: Broren til Jørgen på gitar og faren til Salvador på perkusjon. Snakk om å komme hjem! 

Kom Hjem

 «Tre av soldat og ta av deg din uniform. Ingen granat, ingen hjelm vil du trenge mer, for du kan pakke sammen og dra hjem igjen».

Når basstonene atter strømmer på og Anne Rindahls vokal overtar, er det ikke mer å si enn at «Glasshusets» første låt ikke akkurat setter lave forventninger til det resterende.

Disse tekstlinjene sammen i et landskap av hyggelige melodier med tangenter, stryk og blås er det første vi møter i åpningssporet på «Glasshuset». Kom Hjem er et prakteksempel på det vi får i den 12-låters reisen plata byr på.

Samplene fra Asa Krogtoft sin Tredje Verdensfred går over i dundrende frysningsgivende basstoner etterfulgt en tung vokal og ordene «Ingenting mer ekte enn en god klem. Ingenting tryggere enn når broren din kommer hjem…» før Joddski overtar mikken og rapper med sin enestående stil. Når basstonene atter strømmer på og Anne Rindahls vokal overtar, er det ikke mer å si enn at «Glasshuset»’s første låt ikke akkurat setter lave forventninger til det resterende.

En Hedersmann

Halvparten av platas låter er allerede sluppet som singler, og alle har hver sin sjarm.

Det hele startet i februar 2018 med singelen Gata, hvor den Halvdan Sivertsen-samplede «Æ så dæ i går på gata» fra den folkekjære balladen Sommerfugel i Vinterland åpner. Om låta sier Joddski i et innlegg på egen nettside at han forsøkte å «male et bilde av hvor stor, skummel og mangefasettert storbyen Oslo virket for en enkel gutt fra Ørnes da han flyttet hit».

Deretter kom Dumsnill, som er et samarbeid med suverene Bodø-rapper/NMG-Huset-medlem Mats Dawg. En låt om å være for snill. Denne gang samples fra Terje Johansens Jorda. Låten fikk også en musikkvideo hvor Joddski viser en litt annen side av seg selv.

Videre kom den selvironiske Hedersmann, som inneholder samples fra Ruus Band. Hvor Han Far rapper om hvor lite han bryr seg hvis han ikke vinner priser som Spellemann, og hvor faen han gir i terningkast. Er det kanskje PÅ TIDE å gi han en pris, kanskje Hedersprisen, Spellemann?

Fokus på psykisk helse

Uansett selvironi kan man ikke unngå å påpeke Joddski som en hedersmann, sånn som han hedrer andre. Noe han gjør spesielt med Klagesang. Den rørende og tårefremmede låta er en hyllest til et av Bodøs største musikkhåp Magnus Bein, som valgte å ta sitt eget liv.

«Bein spilte med alt og alle, i alle sjangre. En dag var han innom produsent Salvador Sanchez og spilte et riff. Dette ble basisen for hyllesten «Klagesang». Denne låta er ikke bare en hyllest til én musiker, men et forsøk på å lyssette et tema som har vært mørklagt alt for lenge, og ikke minst vise at det kan komme lys ut av mørke».

En låt med fokus på psykisk helse og forebygging av selvmord blant unge. Denne fikk også en musikkvideo laget av Martin Losvik, som var en del av en større kampanje knyttet mot organisasjonene Mental Helse og LEVE.

Gutta Boys og Mañana ble også sluppet som singler før plata endelig kom i sin helhet.

Jævla Nordlendinga

Liker veldig godt den tunge starten i lydbildet til albumets andre låt Motherfolkens (Stoppa aldri). Fra tunge til funky rytmer man får lyst til å bevege seg vilt til. Er dessverre ikke like glad i låtas avslutning.

Joddski rapper på norsk og får det alltid til å høres skikkelig bra ut.

Jævla Nordlendinga med Pant er platas femte spor og den jeg liker best på hele plata. Kan jo være fordi jeg er nordlending selv og har sansen for Harald Sverdrups dikt, som er basisen for låta. Må bare høres!

De siste tre låtene vi ikke har fått som singler på forhånd er den lystige og deilige Mørk, kjærlighetssangen  Kjærlighet med Oscar Sepulveda, hvor Joddski takker de som har støttet ham i gode og dårlige tider, samt albumets siste låt Uten Stans. Med et nervepirrende, mer svevende lydbilde og samples fra Terje Nilsen Sangen om Kjørligheten og Alf Emil Eik sin Man of the Present Age part II. En solid avslutning på dette varme og kjærlige prosjektet.

Nå gjenstår det bare å skaffe vinylen, slik at man også får sjekket instrumentalene.

Joddski – Glasshuset: 9/10

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*