Kristian Kaupang – Sorry, Tom

Foto: Kai Hansen
Kristian Kaupang er ute med sin tredje fullengder. Sorry, Tom har blitt et gjennomtenkt, godt produsert og melankolsk pop-album med ettertenksomme og gode tekster.

Vurdering

Kristian Kaupang – Sorry, Tom 5/6Karakter 5

Mens han på den forrige plata, I morra kjører du forbi, oppga å ha hørt mye på band som Talk Talk, Prefab Sprout og The Blue Nile, har Kaupang denne gangen hørt på britisk prog og band som 10cc og Tears for Fears mens han lagde albumet.

La det være som det vil med det. Mannen har sitt eget musikalske og tekstlige språk som ikke nødvendigvis trenger å forklares og fortolkes gjennom inputen han får fra prog, pop, jazz, eller hva det nå måtte være.

Hvis man skal si noe om hvilken sjanger Kristian Kaupang befinner seg innenfor, er det nok pop man kommer nærmest. Pop med gode, ettertenksomme tekster. Kaupang er en historieforteller og poet av godt merke. Han har samtidig sansen for de gode pop-melodiene som ikke er helt rettlinjet i formen.

Piano som utgangspunkt

Mens han før har skrevet låter med utgangspunkt i kassegitar, har Kristian Kaupang nå hatt pianoet som låtskriverinstrument nummer en. Han har fått stemt opp pianoet han brukte i oppveksten og har rett og slett begynt å spille mer piano. Det hører man tydelig på låter som «Golden Dragon» og tittellåten «Sorry, Tom».

Akkurat som på I morra kjører du forbi, starter han med en instrumental, den vakre pianoballaden «Lillian»

Pianospill er det også i åpningen av albumet. Akkurat som på I morra kjører du forbi, starter han med en instrumental, den vakre pianoballaden «Lillian». Vi settes straks inn i stemningen på albumet. Det er melankolsk, men ikke helt uten tagger, noe som understrekes av tordenbuldret på slutten av låten. Nesten som i en god roman blir vi sugd inn i et univers der vi på tross av sollyset aner at tordenværet kan komme inn og forandre stemningen.

Man kan også mistenke Kristian Kaupang for å ha studert filmspråkets virkemidler når han i «Spol tilbake» «filmer» tomme rom hvor mennesker har levd, elsket og danset. Det er også ganske tydelig i tekstbrokker i låten: «Spol tilbake/trykk på play/kan du se/at vi dansa og lo [] inn i lyset/ut i mørket/forsvinne/fra utsnittet».

Foto: Kai Hansen
Gode vokalbidrag

Også i «Dagboka», som er en låt basert på akustisk gitarspill med trompetspill som fint krydder, forteller han historier om det som har vært. Man får for øvrig gåsehud hver gang Thomas Nordvik sine økonomiske og velplasserte trompettoner kommer ut av høyttalerne som flytende honning.

Så har Kaupang fått gode bidrag fra vokalpartnerne Hedda Aronssen og Birri

Så har Kaupang fått gode bidrag fra vokalpartnerne Hedda Aronssen og Birri. Best syns jeg dette fungerer på låten «Herfra…». En låt som ble sluppet som singel tidligere i vår, og hvor han har fått med seg Hedda Aronssen på vokal. Å ta med kvinnelige vokalhjelp har for øvrig fungert godt før for Kaupang, som i låten «En gang til» fra I morra kjører du forbi, hvor han hadde med seg Malin Pettersen.

På avslutninsglåten «Hi» har han med seg Birri på vokal i en høstlig låt hvor han også avslører sin beundring for musikken til John Coltrane. Det er høst i både saksofonen til John Coltrane og i hodet til jeg-personen. Bendik Brænne står for saksofonspillet, Kaupang og Birri for vokal, og det er vakkert, melankolsk og håpefullt, alt på samme tid.

Stort musikalsk og litterært talent

Vi har tidligere nevnt bidragsyterne på vokal, trompet og saksofon. Det må også nevnes at Alf Fylkesnes har hatt ansvaret for trommer og perkusjon, Kristoffer Kjelling for bass og akustisk gitar. Kristian Kaupang har, i tillegg til å synge, spilt tangentinstrumenter, akustisk gitar, el-gitar og synth på plata.

…for de som ikke kjenner til musikken kan det være lurt å starte med den nye plata, hvor han befester hvilket stort litterært og musikalsk talent han er

Albumet er produsert og mikset av Edvard Tronstad. Han har også bidratt på el-gitar, synth, trommeprogrammering og vokal. Tronstad produserte glimrende på den forrige plata til Kaupang, og gjør ikke noen dårligere jobb nå. Masteringa har Georg Tanderø stått for. Albumet er spilt inn i Vestavind Studio i Bergen og er utgitt på Apollon Records.

Med Sorry, Tom er Kristian Kaupang godt inne i karrieren som artist og låtskriver. Kaupang fortjener stor oppmerksomhet for alle tre albumene, men for de som ikke kjenner til musikken kan det være lurt å starte med den nye plata, hvor han befester hvilket stort litterært og musikalsk talent han er.

 

PS. Vi kommer tilbake med intervju med Kristian Kaupang.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*