Leprous – Intervju – Baard Kolstad

25.august 2017 slapp Leprous sitt femte studioalbum, Malina. Disharmoni tok en prat med bandets svært hyggelige trommeslager Baard Kolstad på John Dee, Kjøkkenet, ikke lenge etter platas utgivelse.

Foto: Sadan Ekdemir

Det nye konsertpromoselskapet under Indie Distribution-paraplyen, aLive Music, har Kick off på John Dee i kveld og presenterer noen av artistene de jobber med. DJ & Drums hvor Baard også spiller på trommer er blant disse.

Rukket mye 

Selv om Baard bare er i midten av tjueårene, har han rukket veldig mye som trommeslager. Akkurat nå spiller han i Leprous, DJ & Drums, Rendezvous Point, og flere kjente norske svartmetallband, som Borknagar, Solefald og God Seed. Han har også vært innom Ihsahn innimellom, sier han.

Han har aldri vært en svartmetalltrommis, verken som utseende eller musikalsk. Baard har spilt trommer helt siden han var ni år gammel og hadde sommerjobb som gatespiller siden 2006/2007.

─ Mange har sikkert sett meg spille og gitt penger i hatten min på Karl Johan. Jeg slutta å spille trommesolo på gata i 2014.

Syntes nesten det var et ork. Jantelovsgreia slo inn.

Etter mas og oppfordring av folk rundt seg, meldte han seg opp på Norske Talenter i 2009, noe som bidro til en start innen trommesolokarrieren. I 2012 ble han kåret til verdensmester i elektroniske trommer.

Når Baard studerte på musikkobservatoriet i Kristiansand så han en plakat om at man kunne melde seg på en konkurranse, først og fremst for å vinne noe utstyr. Han vant den Skandinaviske konkurransen, og det viste seg at han også skulle til California for å representere Norge i finalen.

─ Syntes nesten det var et ork. Jantelovsgreia slo inn. Reise så langt for å spille en fem minutters trommesolo og vise seg så innmari frem. Virket rart, men kjørte på og vant hele greiene, sier Baard fornøyd.

Et godt vennskap              

Parallelt skjedde det også mye. Blant annet tilbudet om å spille i det norske svartmetallbandet Borknagar, selv om han ikke var den typiske svartmetalltrommisen. Baard ble godt kjent med Simen Hestnæs (ICS Vortex) kjent fra Borknagar (1997-2000, 2011─) og Dimmu Borgir (2000-2009) på bass/vokal. Et vennskap som førte til mer sessions i metalverdenen.

─ Jeg spiller fortsatt i band med ham nå.

─ Deretter ble jeg spurt om å spille i Leprous og så har jeg egne ting på si, sånn som DJ & Drums, som skal spille her i kveld.

─ Vi prøver å få maks ut av det en DJ og hva en trommeslager kan gjøre.

DJ & Drums er først og fremst et liveprosjekt der to forskjellige verdener fusjoneres. DJ Boge som kommer fra hip hop og den elektroniske verden, som spiller beats, tracks og scratcher på gamlemåten.

─ Jeg fra rock og metal verden forsterker det rytmiske og den organiske levende energien, som kun kan fremstilles ved håndverk. Vi prøver å få til en unik energi på scenen, forklarer Baard før han røper at de snuser på å lage orginalmateriale, som skal overta verden.

Bilder fra konserten

Malina

Ønsket at uttrykket for plata skulle bli mest mulig organisk.

Malina er en plate Leprous har jobbet lenge med og som de er veldig stolt av. Når bandet startet prosessen brukte de samme utgangspunktmetode som forrige The Congregation 2015 (veldig bra plate). Prosessen gikk ut på å lage mange forskjellige demoer, hvor det var stort sett låtskriver, keyboardist og vokalist Einar Solberg som sto for. Deretter utarbeidet de demoene sammen.

─ Forrige plate hadde tretti forskjellige ideer som vi utfra det valgte og vraket hvem vi ville jobbe videre med. Akkurat det samme gjorde vi denne gangen, bare at prosessen ble ganske mye annerledes.

Bandet ønsket at uttrykket for plata skulle bli mest mulig organisk.

─ Når vi begynte med trommene jobbet vi akkurat med det å finne hvilken lyd vi ville ha. Sånn at ingenting ble overlatt til miksing. Samme med gitar og bass. Det er fort gjort å overlate til miks. Vi satt og jobba veldig mye med grunnlydene. Ikke minst med keyboard og de lydene der.

Malina ble mer til en rockeplate enn metallplate.

─ Var ikke nødvendigvis intensjonen fra starten, bare ble sånn. Flere organiske lyder, mer dynamikk, mer luft og puster mere. Selv om vi kjører på med kjappe harde ting til tider, er det mye mer dynamisk.

Disharmonis anmelder av Malina nevner at han skulle ønske du hadde slått litt hardere, hva tenker du om det?

Leprous er et melankolsk og emosjonelt band, og har kanskje aldri vært mer melankolsk enn det er nå.

─ At jeg slo hardere? Tror ikke det studioet har hatt noen i studio spilt hardere. Kanskje det er en miksesak. Har nok med at vi ikke soundreplacer og trigger og holder på. Se på videoer fra når vi spilte inn. Er ikke mange hele symbaler igjen etter det.

─ Dette er første gang jeg har hørt om noen som mener jeg burde spille hardere. Han får komme på konsert 25. november, da kommer han ikke til å mene det.

Les hele anmeldelsen av Malina her.

Albumets cover er veldig fint, harmonisk og passer godt til musikken.

─ Vi har fått mange positive tilbakemeldinger rundt det. Føler definitivt at coveret har satt sin identitet på albumet. Leprous er et melankolsk og emosjonelt band, og har kanskje aldri vært mer melankolsk enn det er nå. Bare å sette på siste spor med stryk og Einar på sang som et eksempel.

Forrige plate var mye mer hardt og kaldt, tekstene var også mye dystrere. Malina er mye varmere.

Hvor kommer tittelen Malina fra?

─ Malina betyr bringebær på slavisk, på mange østeuropeiske språk. Einar var i Georgia og besøkte broren sin. Han så en veldig fattig og gammel dame, som gikk rundt og solgte bringebær for å overleve, hun ropte Malina, Malina, Malina. Dette satte inntrykk på han, noe som er blitt til inspirasjon til teksten på låta Malina. Vi følte også at dette passet fint som tittel på albumet. Du kan til og med se denne damen på coveret, som den svarte skikkelsen som tusler rundt der.

 ─Har du en låt fra albumet du er mest fornøyd med?

─ Hmm, er veldig glad i åpningssporet Bonneville. Trommemessig pushet jeg meg selv ganske langt siden trommingen er så rolig. Jeg er en mer energitrommis. From The Flame har definitivt det sterkeste refrenget, hvis jeg må velge. Men det er vanskelig å trekke ut en låt.

Han har vært med å lage Illuminate, men den er på ingen måte en av hans favoritter.

─ Låten er typisk Leprous med ny vri. En triolbasert låt. Noe som er litt skummelt å begynne med i et prog og metallband, sier han mens han trommer takten på bordet, og poengterer at de klarte det helt greit.

Omfattende turne

Bandet har en lang turne foran seg denne høsten, noe Baard beskriver som den drøyeste han noen gang har vært på. Fem uker non stop, en fridag og det er dagen før turneens siste konsert i Oslo 25. november på Vulkan Arena. Med seg på turneen har de Agent Frecko, et Islandsk alternativt rockeband.

─ Vi kommer til å kjøre forskjellig setliste hver eneste kveld. Blir ikke store endringene, og kommer så klart til å fokusere på nyeste albumet.

─ Er det et sted på turneen du gleder deg mest til?

─ Det er veldig vanskelig å si. Hørt rykter om at London blir utsolgt, så det blir fett, men London og UK er litt shabby når det kommer til å spille så det trekker ned. I Paris har vi gjort veldig mye bra før så det tror jeg blir bra, men det er noen land som er veldig takknemlige for at vi kommer. Ofte de landa vi ikke har vært som Russland, det tror jeg blir helt rått. Har aldri spilt i Moskva. De er ikke så bortskjemte med band som kommer, jeg er veldig spent på Moskva, sier han og oppsummerer at Russland og Frankrike er de to landene han gleder seg mest til å spille i.

Foto: Nihil

Leprous består av: Einar Solberg – vokal/synt, Tor Oddmund Suhrke – gitar, Baard Kolstad – trommer, Simen Børven – bass og Robin Ognedal – gitar

Turneliste:

22.10.2017 Moscow (Russia) – Volta
23.10.2017 St. Petersburg (Russia) – ClubZal
24.10.2017 Helsinki (Finland) – Tavastia
25.10.2017 Jyväskyla (Finland) – Lutakko
26.10.2017 Tampere (Finland) – Olympia
28.10.2017 Copenhagen (Denmark) – Pumpehuset
29.10.2017 Hamburg (Germany) – Logo
30.10.2017 Cologne (Germany) – Luxor
31.10.2017 Esch (Luxembourg) – Rockhal
01.11.2017 Haarlem (The Netherlands) – Patronaat
02.11.2017 London (UK) – The Dome
03.11.2017 Dublin (Ireland) – Voodoo Lounge
04.11.2017 Leeds (UK) – Damnation Festival
05.11.2017 Vosselaar (Belgium) – Biebob
06.11.2017 Paris (France) – Trabendo
07.11.2017 Nantes (France) – Barakason
08.11.2017 Bordeaux (France) – Rocher Palmer
09.11.2017 Madrid (Spain) – Sala But *
10.11.2017 Barcelona (Spain) – Sala Bikini *
11.11.2017 Toulouse (France) – Le Metronum
12.11.2017 Marseille (France) – Le Moulin
13.11.2017 Milan (Italy) – Magnolia
14.11.2017 Lyon (France) – CCO Villeurbanne
15.11.2017 Winterthur (Switzerland) – Salzhaus
16.11.2017 Colmar (France) – Grillen
17.11.2017 Munich (Germany) – Strom *
18.11.2017 Vienna (Austria) – Szene
19.11.2017 Budapest (Hungary) – A38
20.11.2017 Prague (Czech Republic) – Rock Café
21.11.2017 Warsaw (Poland) – Proxima
22.11.2017 Berlin (Germany) – Musik & Frieden
23.11.2017 Aarhus (Denmark) – Atlas
25.11.2017 Oslo (Norway) – Vulkan Arena

 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*