
Jazzsangerinnen Siril Malmedal Hauge fremførte sitt verk på Dokkhuset i Trondheim fredag kveld. Dette var ny musikk skrevet for nettopp festivalen Jazzfest. Idéen til bestillingsverket Rhiza Song hadde hun hentet fra den finurlige biologien vi finner under jorda.
Jazzsangerinnen sier selv dette om tankene bak det musikalske verket:
«Som i en vev av røtter sendes beskjeder i et nettverk av kommunikasjon – et slags hemmelig språk. I dette verket har jeg lyst til å grave i jorda og bli litt skitten på fingrene. Lage liv, fiske etter fine fibre, flette sammen tråder, grave i røtter, og lete etter grobunn for musikalske biotoper.»

Natur og vandring i landskap
Dette er naturligvis veldig interessant biologi. Jeg har imidlertid litt mer problemer med å overføre disse fenomenene til et tonespråk. For å forstå dette fullt ut måtte jeg ha lest de engelske tekstene og fått lyttet gjennom musikken en gang til. Da kunne jeg muligens fått mer ut av idéene bak det musikalske og forstått litt bedre hva Siril ville ha frem.
Vi hørte at det blant annet handlet om natur og vandring i landskap. Dette sa også komponisten selv. De fikk til en lystig stemning med vårlig fuglekvitter etc. Det underjordiske med de intrikate nettverkene mellom organismene er imidlertid vanskeligere å anskueliggjøre musikalsk sett.

Det musikalske i verket
Verket besto av både sang, instrumental musikk, improvisasjon og litt lydeffekter. Sangen var både engelskspråklig og non-verbal. Direkte «scatting» vil jeg kanskje ikke si dette var, for da etterligner vokalisten instrumentallyder. Jeg oppfattet det mer til å være litt lengre vokale toner. Dette var delvis sammen med instrumentene, men det var også litt motstridende tonelinjer mellom vokal og instrumenter her.
Vi dro enkelte ganger musikalsk sett også gjennom et villnis i naturen.
Vi fikk improvisasjoner på nærmest alle instrumentene. Det gjaldt særlig saksofonene, fløyta og keyboardet. Jeg oppfattet det siste også til å være på en moog. Saksofonisten Martin Myhre Olsen spilte soloer på både alt-, sopran- og barytonsaksofon. Han serverte raske toneløp med basis i jazzskalarepertoaret så det holdt. Dette ga en fin variasjon i det instrumentale. Han er for øvrig en meget dyktig saksofonist, en jeg regner med kan bli internasjonal på instrumentet sitt.
Verket inneholdt ganske mye forskjellig musikk, både i det musikalske uttrykket og i rytmikken. Noe av musikken var også eksperimentell. Instrumentene spilte både med og mot hverandre gjennom konserten. Vi dro enkelte ganger musikalsk sett også gjennom et villnis i naturen. Det er et vanskelig gjennomtrengelig terreng av busker og trær. Musikken varierte fra det noe eksperimentelle og til dels litt atonale og over på det klart mer melodiøse. På det siste var det både en vakker melodilinje og litt mer fengende rytmikk. Siril sang noen fine strofer her. I de negative musikalske beskrivelsene var det en mer komplisert og til dels stakkato rytmikk.

Siril og jazzgruppen
Siril Malmedal Hauge er en utdannet jazzsangerinne fra Jazzlinja ved NTNU. I tillegg spiller hun fløyte. Jeg vet det ikke, men jeg antar de andre musikerne hennes også har den samme bakgrunnen. Saksofonist Martin Myhre Olsen mener jeg har tatt utdanningen sin sammen med Siril.
Siril Malmedal Hauge er en utdannet jazzsangerinne fra Jazzlinja ved NTNU.
Det er ikke første gang jeg hører henne. For noen år siden hadde Siril en tribute-gruppe for den canadisk-amerikanske singer songwriter-artisten Joni Mitchell. Disse opptrådte på Dokkhuset mens de ennå var under utdanning. Da var også Martin Myhre Olsen med. Det er ikke usannsynlig at hun bruker musikere fra klassen sin enda.
For øvrig har Siril vært med i en del forskjellige prosjekter etter at hun var ferdig med utdanningen. Hun kan være en jazzsangerinne på vei opp. Siril Malmedal Hauge har mottatt flere priser for sin jazzmusikk, blant annet «Jazztalentprisen» på Moldejazz. Fra 2021 har hun vært NTNU-ambassadør.

Rhiza Song
Dette var et verk som Siril Malmedal Hauge ble bedt om å skrive for Jazzfest. Det var i så måte både noe stort for henne og en milepæl i det musikalske livet. Hun var stolt av virkelig å realisere dette på en konsert. Dette hadde hun ikke gjort før. Musikken må vi vel også kunne si var god, og jeg håper den blir gitt ut på plate.
Dette var et verk som Siril Malmedal Hauge ble bedt om å skrive for Jazzfest.
Utfordringen min var likevel å få koblet musikken til intensjonene hennes for bestillingsverket. Her måtte jeg som sagt hørt mer og fordypet meg for å få tilstrekkelig ut av dette. Det hun satte seg som mål å tonesette, var jammen ikke lett.
Noe enklere ville det vært om hun hadde prøvd å beskrive sinnsstemninger, følelser, opplevelser eller begivenheter. Rene musikalske beskrivelser av landskap ville også vært lettere enn å få frem enn det intrikate samlivet mellom organismene under jorda.

Bandet
Bandet består av:
Siril Malmedal Hauge- vokal, fløyte, Andreas Winther – trommer, Bjørn Marius Hegge – bass, Vegard Bjerkan – tangenter, Martin Myhre Olsen – sax og Henriette Eilertsen – fløyte
Vær den første til å kommentere