MIRIEL – A Love Story

Fot av MIRIEL.
Pressefoto

Vurdering

MIRIEL – A Love Story 4/6Karakter 4
Tematikken rundt kjærlighet, vonde brudd og svik ser ut til å være en nærmest utømmelig kilde til kunst, litteratur og musikk.

Nå er Maria Gilberg Spikkeland under kunstnernavnet MIRIEL ute med et konseptalbum som omhandler et forhold fra start til slutt.

A Love Story er i høy grad selvopplevd, i og med at kjæresten hennes gjennom fem år forlot henne uten særlig forvarsel da Maria flyttet til en annen by for å jobbe. Arbeidet med albumet ble etter hvert en prosess for å bearbeide kjærlighetssorgen hun opplevde etter bruddet.

Klassisk skolert

Spikkeland har utdanning innen klassisk musikk og jobber som organist/pianist og kantor. Hun har også et årstudium i Popular Music and Sound Production ved Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA).

MIRIEL sin stemme er glassklar og teknisk god. At hun har Kate Bush som forbilde skinner også ganske så klart gjennom. Hun er også tydelig inspirert av klassiske komponister som Debussy og Ravel, og det kan man høre på flere av låtene. Hun har sågar med Ravel-komposisjonen «Jeux D’eau» som låt nummer to på albumet.

Spikkeland tar med seg sin bakgrunn som pianist og organist inn i lydbildet på låtene sine, samtidig som låtene helt klart har pop-kvaliteter. Det er i stor grad vakre og iørefallende låter hun serverer oss. Albumet er spilt inn på soverommet, og Maria Spikkeland spiller alt av instrumenter og synger. Albumet er mikset av Simon Bergseth (Emilie Nicolas, Gabrielle, Dagny) og mastret av George Tanderø (Astrid S, Dagny, Marit Larsen, Emilie Nicolas).

Tredelt album

Albumet er delt inn i, og sluppet i, tre deler: «A», «Love» og «Story». Det starter med forelskelsens søte kløe, for så gradvis å gå over til fortvilelse og sorg. Med låttitler som «You Never Loved Me» og «Shattered» skjønner lytteren hvilken vei det bærer med forholdet.

«You Never Loved Me» er ett av de sterkeste øyeblikkene på albumet. Med vakkert pianospill og nydelig koring, ser vi for oss at vi er i en kirke eller en katedral. Stemningen er mektig og sakral, men også skjebnetung: «Free falling from heaven/Now there is no ground under me/You let me think that I could never fall/You held my hand so tight/Then suddenly let go.»

Det er en stor oppgave MIRIEL har gitt seg i kast med. Et konseptalbum krever mye av lytteren, og hun lykkes ikke hundre prosent med å fange oppmerksomheten min gjennom alle tolv låtene på albumet. Det er uansett nok av fine, sterke og rørende øyeblikk på A Love Story til at jeg absolutt vil anbefale deg å lytte til det.

 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*