Shining ute med ny låt – Helt uten saksofon!

Fra samtidsbeist med blackjazzprosjekt, sinnsyke saksofonspill til skikkelig rock’n’roll, uten saksofon.

Promobilde

I dag slapp jazz-metal-krigerne i Shining singelen Animal. Tittelsporet fra deres fjerde studioalbum, som slippes 19.oktober på Spinefarm.

Saksofonfritt 

Låta er melodisk, tung, har fete drivende riff, ingen ekstremjazz, ingen ekstremmetall, solid og veldig tilfredsstillende. Helt uten saksofon!

«Denne gangen var jeg lei av å gjøre de samme tingene. Jeg var ferdig med Blackjazz, og ville prøve noe nytt. Jeg trengte nye utfordringer. Vi har jo 360 grader å leke med, så vi kunne gå i alle retninger. Vi er ved det punktet der vi ikke har noe å tape, men alt å vinne. Det er akkurat som da vi laget Blackjazz. Vi spurte oss selv hele veien: Tar vi dette for langt bort fra det vi har gjort før? Men også: Tar vi det langt nok? Ettersom vi jobbet med låtene, ble de mindre rare og mer tilgjengelige. Det nye albumet låter mer som Muse og Meshuggah, mer Ghost enn Gojira. Mer Biffy Clyro enn Burzum». Forklarer Jørgen Munkeby (drivkraften bak).

Om vi har med et av de mest spennende rockebandene på planeten å gjøre, igjen, gjenstår å se. Jeg likte det Shining gjorde før, men liker også det de leverer i dag.

Lyden av fest

Det er definitivt lyden av fest, overskudd og glede, samtidig som det er alvor og dybde i teksten.

Singel Animal er en låt om fest, overskudd og glede. Samtidig som alvorets teppe ligger i tekstens dybde.

«De første sangene jeg skrev til dette albumet var om død og sorg, og konsekvensene det får for dem som er tilbake. Jeg tenkte på min far og min sønn, og alt det der. Da jeg hadde prosessert det grundig nok, trengte jeg å skrive noen oppstemte låter. Singelen Animal er en slik låt. Det er definitivt lyden av fest, overskudd og glede, samtidig som det er alvor og dybde i teksten. Det er nydelig å få til alle de følelsene i en og samme sang, jeg elsker når man får til det med musikk. Når verden går til helvete, kan du like gjerne feste mens det skjer».

En rastløs sjel

Jørgen Munkeby er en rastløs sjel, foregangsfigur innen moderne musikk og den kreative kraften bak de legendariske jazz-metal-krigerne i Shining.

Han startet som komponist og fløytist i Jaga Jazzist. Spilt keyboard for Emperor, blåst saksofon ved siden av eks-Megadeth gitarikon Marty Friedman og det danske storbandet Blood Sweat Drum ‘n’ Bass (hvor han leverer grensesprengende saksofonsoloer).

Munkeby fikk stort gjennombrudd som metalverdenens første saksofonist og sjangerdefinerende frontmann i Shining, som hadde sin oppstart i 1999. Blir spennende å se hvordan Shining mottas uten hans berømte saksofonspill.

Jeg elsker dette albumet og kan ikke vente på å overraske livsskiten ut av alle», avslutter Munkeby.

Albumet «Blackjazz» (2010), ble en eksplosjon innen ekstremmetalverdenen. Et bemerkelsesverdig og sjangerrystende album. Kakofonien var uimotståelig. Riffene skeive. Saksofonen skrikende. Horisonten av fanskaren vokste. Så kom det mer strømlinjeformede albumet «One One One» (2013). I 2015 slapp de albumet, «International Blackjazz Society». Albumet ble internasjonalt annerkjent, også innen den mer konversielle rock- og metalverdenen.

«Animal» (slippes 19.oktober) er skrevet av Munkeby og ny bassist Ole Vistnes. Produsert av bandet selv. Sammen med deres samarbeidspartner gjennom mange år, Sean Beavan. Denne gang har de også dratt inn studioguru Kane Churko (Five Finger Death Punch, Halestorm, Papa Roach), sønnen til den legendariske Kevin Churko, for miksing.

«Kane har jobbet med sin far hele livet, og har mikset mye selv i årene som har gått. Han er for et geni å regne. Det var mye eksperimentering på veien, men hele prosessen har vært veldig organisk, mye prøving og feiling, men resultatet er tullete bra. Jeg elsker dette albumet og kan ikke vente på å overraske livsskiten ut av alle», avslutter Munkeby.

Shining på Facebook

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*