Tales of Dhvaras byr på hele metalspekteret på debutalbumet!

Foto: Håvard Jørgensen

Vurdering

Tales of Dhvaras – Full Speed or Nothing 5/6Karakter 5
Et av de sagnomsuste gamle black metalbandene har gjenoppstått i ny drakt med et bredbent album som har en fot i Ulver-esque akustiske komposisjoner og en fot i Satyricon sin eminente Black’n’roll. Totalopplevelsen blir et variert uttrykk som stiller hungeren etter aggressiv svartmetall og ønsket om å bare rocke hardt. På Full Speed or Nothing byr Tales of Dhvaras på metalfest!

Det første som treffer lytteren er åpningslåten «Skogsrockens Aapenbaring» med en intro som kunne vært båret fram av Håvard Jørgensen under den tidlige perioden av fantastiske Ulver. Om låten sier Kyrre dette; «Det var viktig å få frem det naturlige og opprinnelige. På den låta var det ingen som fikk lov til å tilpasse lyden. Alt ble gjort via volumkontrolleren på gitaren i one take per spor for å få det organisk». Nettopp dette valget er det som gjør at lytteren sitter som fengslet i andre enden av høyttalerne.

Tales of Dhvaras består av primus motor, gitarist og vokalist, Kyrre Riksen, og Ruben Drage Deleon på bass, som begge to er originale medlemmer av legendariske Dhvaras (1991-1995), med Zach Mizzi på trommer.

Albumart FSN Productions
Skogsrock

I presseskrivet sier Kyrre følgende om platen; «Denne plata er en hyllest til riffene slik vi pleide å spille dem der vi kommer fra. Etter alle disse årene kjenner vi bare Håvard Jørgensen som fortsatt spiller aktivt med sitt nye band, Dold Vorde Ens Navn. Riffet var vårt lokale språk og våpen, og det må næres av lidenskap for ikke å dø. Da vi øvde på Stovner Rockefabrikk fra 1991 til 1995 for over 20 år siden, var låtskrivingen vår inspirert av klassisk musikk og norske folkemelodier, og derfor kalte vi stilen «Skogsrock»

Tales of Dhvaras ønsket å få frem hele riff-spekteret via fokuserte temaer og varierende uttrykk per låt. Dette lykkes bandet fantastisk godt med. Kyrre oppsummerer det ganske enkelt; «Metallalbum har en tendens til å bli trettende og repeterende og det ønsket vi ikke å gjøre på dette albumet.»

«Geiranger»

Avslutningslåten «Geiranger» har en spesiell plass hos bandet. Temaet ble improvisert i sanntid ved å bivåne de mange fossene i nettopp Geiranger. Gjennom det som Kyrre omtaler som en dialog med fjellene ble låten til. Denne symbiosen har ført til et vakkert og kraftfullt musikalsk verk som speiler naturen som skapte det.

Let the snake itself devour

Albumet er lagt opp på en måte som som skal minne lytterne om hvor Tales of Dhvaras historisk kommer fra. Det hele starter med kassegitaren – gjerne uttrykt med varme folketoner før distortion og tostemte gitarer. Albumet starter med nevnte «Skogsrockens Aapenbaring», går via mer moderne rockere før den så avsluttes med «Geiranger». Det kunne blitt rotete, men i stedet førte dette til at  platen fikk en helhet, i stedet for to separate deler. Man kan nesten si at slangen biter seg selv i halen og skaper en perfekt sirkel.

[iframe style=»border-radius:12px» src=»https://open.spotify.com/embed/album/2dWUBzOV0WiMXbgqfCa60W?utm_source=generator» width=»100%» height=»360″ frameBorder=»0″ allowfullscreen=»» allow=»autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture» loading=»lazy»></iframe]

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*