– Det har vært en musikalsk reise, og vi som band har virkelig utviklet oss: Intervju med Kajsa Balto

Foto: June Bjørnback
Kajsa Balto er ute med sin fjerde plate. Debutplata Sámi sohka (Samisk slekt) kom i 2017. Den ble etterfulgt av Buot eallá (Alt lever) i 2020. Så kom juleplata Sámi juovllat (Samisk jul) i 2021, før hun nå er aktuell med sitt foreløpig siste album, Rájás.

Rájás tar Balto opp tematikken rundt de samiske internatbarna og fornorskningspolitikken. Faren hennes var ett av internatbarna og har blitt intervjuet av Sannhets- og forsoningskommisjonen. Vi tok en prat med Kasja Balto rundt denne tematikken. Hun forteller også om hvordan bandet og soundet har utvikla seg gjennom de fire albumene hun har gitt ut.

Vår omtale av albumet Rájás

Du har sagt at 17. mai kan være vanskelig for samer og spesielt samiske barn. Har du noen personlige opplevelser rundt det?

– Jeg vokste opp i Oslo og opplevde ofte at jeg var den eneste med samekofte i mitt område. Jeg opplevde at folk ville kjenne på kofta og ta bilder av meg, og stille spørsmål jeg ikke kunne svare på som barn. Det førte til at jeg sluttet å gå med kofte på 17. mai noen år framover. Som same ble jeg også utfordra på det med å gå med flagg. Jeg håper at jeg kan være med på å øke kunnskapen og endre holdningene rundt dette.

Når starta du på prosjektet med å lage plate om internatbarn og fornorskningsprosess?

– Det starta for 2-3 år siden da pappa ble intervjuet av Sannhets- og forsoningskommisjonen. Pappa har alltid vært åpen rundt sine opplevelser på internatskolen. Men jeg skjønte ikke helt sjøl hvor ille oppveksten hans var før jeg ble voksen selv. Det var jo normalen for mange familier at barna ble sendt på internater med samisk språkforbud, og en slik oppvekst gjaldt for så mange. Men denne assimileringspolitikken har skapt dype sår i mange samiske familier og samfunn. Låten «Doarggástus – Aftermath» betegner for meg at «alarmen går,» at kampen fortsetter, og det er fortsatt en lang vei å gå. Vi opplever etterskjelv, og hele kroppen min ristet da vi spilte inn låten, nesten som et etterskjelv (aftermath). Det har vært en vanskelig tematikk å ta tak i.

Har du hatt kontakt med andre som var i samme situasjon som faren din?

– På forhånd snakket jeg selvfølgelig med alle i familien. Etter at jeg slapp musikken har jeg fått noen meldinger av andre barn av internatbarn. Mange har nok valgt å gå videre i livet sitt og ikke prate om det, og det er veldig forståelig. Derfor er jeg opptatt av å gå varsomt fremt, med respekt for at dette er en vond historie som gjelder mange fler enn meg og pappa. Så jeg prøver å bruke musikken min konstruktivt. Jeg mener at nå er vi ved et punkt i historien hvor vi kanskje må ta disse tingene ved rota, særlig med tanke på sannhets- og forsoningsarbeidet som pågår, og der tror jeg kunsten kan spille en rolle ved å få fram flere nyanser i samtalen.

Kom tekstene eller musikken først på det nye albumet?

– Det var litt begge deler. Jeg jobba tett med bandet og de har kommet med masse gode innspill.

Hvordan skiller denne plata seg ut fra de tre andre, sånn musikalsk sett?

– Det har vært en musikalsk reise, og vi som band har virkelig utviklet oss. Buot eallá kom ut under pandemien, og vi var én og én i studio, så det var en vanskelig plate å lage. Etter det har vi spilt veldig mye sammen og utvikla soundet. Det var helt bevisst etter pandemien: Vi ville spille og øve mye sammen. Så Rájás ble spilt inn i fellesskap, en uke hvor vi bodde i studio sammen. Og derfor er dette albumet blitt det mest organiske vi har gjort til nå, en skikkelig bandplate.

Si litt om produsent Jakop Janssøn og hvordan han har påvirket prosessen og soundet på albumet.

– Jeg er veldig glad i Jakop, han er viktig samtalepartner. Vi har diskutert mye, sparra mye rundt albumet. Jakop har et kritisk blikk, men samtidig er han veldig støttende kunstnerisk og personlig.

Du har samarbeidet med Moddi i det siste?

– Ja, det er en del av et forsoningsprosjekt det også, mellom en samisk og en norsk kunster. Moddi er en fantastisk låtskriver og tekstforfatter! Det var Márkomeannu-festivalen som førte oss sammen.

Foto: June Bjørnback

Turnéliste:

08.06 Kråkeslottfestivalen, Senja *
02.07 Festspillene Helgeland, Mosjøen
19.07 Vinjerock, Eidsbugarden
25.07 Márkomeannu, Evenskjer *
03.08 Dranouter festival, Belgium
10.08 Telemarkfestivalen, Bø

23.10 Bodø2024: Kajsa Balto + Bodø domkor
30.10 Skien World
31.10 Tromsø world

01.12 The Norwegian Opera & Ballet, Oslo

* with Moddi <3

 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*