Et dypdykk i Ideophone Records

Foto: Paulina Tamara
Disharmoni har fulgt Rudi Valdersnes og Julie Silset fra Ideophone Records, et Bergen-basert plateselskap som fokuserer på elektronisk musikk. Vi har snakket med dem om det å drive label, og vært med på deres første klubbkveld i 2023.

Ideophone Records ble startet i 2018 og har siden da blitt en viktig aktør i Bergens mangfoldige klubbscene. De har bidratt til å forme klubb- og kulturlivet i byen gjennom samarbeid med aktører som Ekko Festivalen, Østre, Festspillene i Bergen, BEK (Bergen senter for elektronisk kunst), Pixel-festivalen, Prøverommet, Klubb-kollektivet DOT, Cafe Opera, Hot!Hot!Hot!-festivalen og lokale plateselskap som Ploink og Most Likely. I tillegg har de blitt leid inn som musikere til performance art, kunstutstillinger og avantgarde danseprosjekter som Prøverommet og Oktoberdans.

Rudi, Jika og Julie. Foto: Aurora Solberg

Prosjektet begynte å ta form da vennegjengen Rudi Valdersnes, Julie Silset og Jiska Huizing bestemte seg for å gi ut en plate som Rudi og Jiska hadde spilt inn live. Et annet plateselskap skulle egentlig gi ut opptaket av konserten, men den endte opp i en lang kø av utgivelser. En dag da gjengen snakket om platen, spurte Rudi seg selv det naive spørsmålet «Hvor vanskelig kan det EGENTLIG være å gi ut en LP selv?» Deres lidenskapelige interesse for musikken fikk dem til å realisere drømmen, og kort tid etter var Ideophone Records etablert, og deres første LP trykket. 

 

Coverart: IDE001 Drum & Trails
Tidlige lærdommer

Da Julie og Rudi fikk LPen i fysisk format bestemte de seg for å reise på en «signingsferd», for å lære mer om bransjen. De pakket en stor bag med eksemplarer av den nye utgivelsen, og la ut på en backpacker-busstur gjennom Frankrike, Belgia og Nederland. Planen var å besøke kjente platebutikker og eventuelt andre de kunne bygge nettverk med. I følge dem selv var de litt sjenerte i begynnelsen; de husker spesielt da de besøkte Clone i Rotterdam, hvor de tilbrakte hele dagen i platebutikken før de tok til mot å snakke med eier.

Det var mye å ta stilling til i starten: valg av produsent, trykkeri, distribusjon, og ikke minst det å lære å selge produktet sitt.

Eieren ble overrasket over at de ikke hadde nevnt det tidligere, og ønsket umiddelbart å høre musikken deres. Platen ble satt på i butikken, og de ble stående lenge og snakke med vedkommende. Dette var et av flere positive møter de hadde på reisen, og en tidlig lærdom om at bransjen er inkluderende, og at aktører som uavhengige platebutikker er like avhengige av artister som artistene er av utsalgssteder. Under turen fikk de et større nettverk internasjonalt, og brakte med seg mye kunnskap tilbake til Bergen.

Det var mye å ta stilling til i starten: valg av produsent, trykkeri, distribusjon, og ikke minst det å lære å selge produktet sitt. Det kan være utfordrende å anse kunsten sin som et produkt. Men dette er viktig for å få et produkt som blir fanget opp, og for å fremstå profesjonell. Da de etter hvert måtte gjøre dette for andre artister, førte det til at de måtte ta denne delen av jobben enda mer seriøst. Det ble enda viktigere for dem å lage en helhetlig markedsføringspakke utover å bare gi ut en plate. Dette var en veldig lærerik opplevelse for dem, og de har nå begynt å behandle alt arbeidet på labelet mer helhetlig når det kommer til salg. Generelt har det å drive et label vært mer krevende enn de hadde sett for seg. Mye av jobben med et plateselskap består av ikke-kreativt arbeid, som tar tid og fokus bort fra den musikkskapende prosessen.

Til tross for dette har de per i dag gitt ut 4 LPer. Tre av dem er prosjektet til Rudi og Jiska, hvor den ene platen er en ren remixplate som har blitt remixet av artister som Bjørn Torske, rRoxymore, Yhdessa, Nkisi and JIJU. I tillegg har Ideophone Records gitt ut musikken til TRIGGER, et audiovisuelt prosjekt som Stephan Meidell har komponert musikken til.

Folkene bak

Rudi Valdernes startet som 12-åring å spille som DJ på en ungdomsklubb i Loddefjord. Han har også vært i punk- og surfrock-miljøet i Bergen og vært medlem av kultbandet Tarmer. Senere drev han klubb Ohm på Cafe Opera, hvor han i hovedsak gjorde liveopptredener. Han er opptatt av rytmikk og lager små enkle perkusjonsinstrumenter som han bruker i sine produksjoner. Et vendepunkt kom da Rudi så Techno-pionéren Jeff Mills live. Under opplevelsen tenkte han «– Dette er fetere enn alt annet. Han derre må være cool person number one». Jeff Mills unike måte å bruke trommemaskinen Tr-909 som et instrument uten forprogrammerte trommer, inspirerte Rudi til å lære seg en lik tilnærming med trommemaskinen Vermona DRM, som er en del av hans oppsett.

Jiska og Rudi utgjør en musikalsk duo som gjør unike liveopptredener der Jiska prosesserer og remixer lyder live.

Jiska Huizing kommer fra Nederland og ble tatt opp som student ved UiB på Fakultet for kunst, musikk og design. Hen er fiolinist og har jobbet mye med lydkunst, inkludert feltopptak. Hen produserer også musikk i Ableton Live-programvaren og liker å blande fiolin, lydkunst, elektronisk musikk og foto til audiovisuelle kunstopplevelser. Sammen med Julie drev Jiska klubben JIJU på Cafe Opera.

Jiska og Rudi utgjør en musikalsk duo som gjør unike liveopptredener der Jiska prosesserer og remixer lyder live. Hen kan sample Rudi mens han spiller på sine perkusjonsinstrumenter og Rudi forteller at hen så «snur alt opp ned på hode, før hun freser lyden ut igjen» Han forteller videre at han ikke vet hva hen har gjort før lydene spilles til publikum. Duoen bruker Ableton Live, trommemaskiner, sequencer og et modulert synth-system i tillegg til Rudis rytmiske instrumenter når de opptrer og komponerer musikk. De foretrekker en live tilnærming da det gir rom for «happy accidents» – feil som faktisk hever musikken. Deres arbeidsmetode gjenspeiler deres lekne, uforutsigbarte og unike uttrykk. Alle utgivelsene deres er «one takes» for å bevare dette uttrykket.

Jiska og Rudi live @ Østre. Foto: Ida Nerbø

Julie Silset startet som DJ for 8 år siden. I starten spilte hun mest “lyttemusikk” om formiddagene på Landmark, Bergen Kunsthall. Hennes DJ-sett bestod av sjangre som jazz, rytmisk afrikansk musikk og psykedelia fra 70-tallet. Senere har hun også spilt på flere klubber i Bergen, der hun blander Leftfield elektronika med musikken hun spilte på Landmark. For 4 år siden begynte Julie å produsere sin egen musikk, og hun er nå en prominent figur i Bergens elektroniske musikkmiljø. En av hennes første spillejobber var bestillingsverket “Bergen Techno City Crew” for EKKO Festivalen, hvor også  artistene Christian Tilt, Ida Nerbø, og Alexander Ghalioungui var involvert. Julie har siden gjort flere individuelle bestillingsverk for EKKO festivalen og Festspillene i Bergen.

Så langt har Julie medvirket på to remix-utgivelser og har planer om å jobbe med eget materiale i tiden fremover. Som produsent har Julie en utstyrspark bestående av ulike trommemaskiner, Buchla synth, sequenser og diverse effektpedaler. Fokuset hennes har vært å spille live, og hun liker at musikken hennes ikke er låst som på en utgivelse. Hun foretrekker at den heller lever, formes og forandres hver gang hun presenterer musikken sin for publikum. Hennes kreative base er på Kulturhuset «Bergen Kjøtt», som er et viktig hus for musikk, kultur og inkludering i vestlandshovedstaden.

Bærekraft og inkludering

Artistene på Ideophone Records har noe veldig organisk over seg. Musikken er rytmisk basert, og polyrytmikk er ofte i fokus hos alle artistene. De blander organiske og syntetiske lyder, og musikken er både dansbar og introvert nok til å fungere som lyttemusikk.

– Vi har strukket oss langt for å lage et så bærekraftig produkt som mulig.

«– Når vi skal lage et produkt, er det viktig for oss å gjøre gjennomtenkte valg. Når det kommer til trykking av vinylplater, har vi brukt mye tid på å finne produsenter som kan lage vinyl og cover med minimalt avtrykk på miljøet. Dette har begrenset våre valgmuligheter, men vi har strukket oss langt for å lage et så bærekraftig produkt som mulig.»

Ideophone Records ønsker å bidra til mer inkludering i musikkbransjen. Dessverre er det flest menn som jobber med mix og mastering, og de store mastering-studioene tar ofte lik pris om de mindre aktørene. Selv om Dubplates kunne vært et trygt valg for dem, valgte de heller å finne mer ukjente kollaboratører. Med hjelp fra Eva Rowson på Bergen Kjøtt fant de Jessica Sligter som de valgte å bruke.

«– Vi har hatt positive erfaringer med et mindre studio. De bruker god tid til å kartlegge våre behov, samt finne uttrykket vi er ute etter. Vi føler de er mere interessert i hva vi er ute etter en større studioer.»

De ønsker også å bidra til inkludering av LGBTQ+-miljøet når det gjelder arenaer og arrangementer. Mange i disse miljøene føler seg ikke trygge på vanlige arenaer, så det er viktig å skape trygge rammer for disse medmenneskene også. Derfor har de bl.a. spilt på klubber som fxggxt sin klubb Kinken i Bergen og Karma Klubb i Oslo. Hos sistnevnte har de hatt flere «label nights», som Julie beskriver som modige og lekne med innslag av bl.a. drag- og burleskshow. 

Turkana og Authentically Plastic @ Hot!Hot!Hot! Foto: Julie Silset

Ideophone Records fikk anledning til å kurere Studio scene på fredagen, under Hot!Hot!Hot! Festivalen i 2022. De bestemte seg for å booke artistene Turkana og Authentically Plastic fra Anti-Mass. Et queer-, drag- og avantgarde elektronika-kollektiv fra Uganda. Julie beskriver Anti-Mass som «et spennende ‘take’» på klubbformatet. De har et friskt klubbøre. Det er mye polyrytmer samt mye svinging i tempo, og uttrykket kan være alt fra hyggelig til ekstremt hardt. Trioen oppsummerer på følgende vis:

«– Det er utrolig friskt, men også veldig ekte og upolert. Det hele ble en sykt kul kveld, og vi fikk masse gode tilbakemeldinger i etterkant. Vi er veldig takknemlig for å ha fått sjansen til å vise oss frem på denne arenaen. For oss har det vært viktig å ikke bare støtte disse gruppene ideologisk. En av tingene vi respekterer med disse miljøene er at de alltid er langt foran når det gjelder kampen for frihetsidealet. Dette er noe som står våre hjerte nært. Det skulle bare mangle at vi da gjør det lille ekstra for å gi noe tilbake, slik at vi kan bidra til endring og inkludere flere til å ta del i musikkscenen.»

Stemningsrapport fra fronten

Lørdag 15. April arrangerte Ideophone Records sin første klubbkveld i 2023. Kvelden var et samarbeid med Ekko, som er et klubbkonsept/festival med eksperimentell musikk i fokus. Siden Ekko startet i 2003 har de brakt over 700 artister til Bergen som Nils Frahm, Jon Hopkins, James Holden, Autechre, Caterina Barbieri, Legowelt, rRoxymore og Bendik Giske. Ekko har sin base på Østre i Bergen som er en arena for eksperimentell musikk og lydbasert kunst. Festivalen Østre og Ekko utgjør en viktig del av den musikalske og kunstneriske scenen i byen, og er kjent for å være en arena for presentasjon av nye og spennende artister.

For kvelden hadde de booket inn Nkisi, som er en musikkartist fra Belgia med kongolesisk bakgrunn. Inspirert av sine røtter og Belgias klubbkultur blander Nkisi techno og gabber beats med pan-afrikanske rytmer. Navnet Nkisi er en referanse til skulpturer fra Kongo-regionen som ble brukt i rituell praksis for å kommunisere med det hinsidige. På samme måte føler Nkisi at musikk er et verktøy som kan brukes til å kommunisere på tvers av forskjellige situasjoner, kulturer og dimensjoner. Hun er også aktivistisk og en av grunnleggerne bak NON Worldwide, som fremmer eksperimentelle artister med afrikanske røtter.

Julie Silset Foto: Rolf Steinar Haugen

Julie Silset åpnet kvelden og det tok ikke lang tid før salen på Østre begynte å fylles med danseglade Bergensere.

Julie Silset åpnet kvelden og det tok ikke lang tid før salen på Østre begynte å fylles med danseglade Bergensere. Tidlig i settet startet Julie med elektronisk musikk, med et sterkt fokus på lekne funky rytmer, organiske lyder og lo-fi landskap i stil med Boards of Canada. Gradvis snek musikken seg over mot tung og dyp techno med skitne, skranglete og hypnotiske elementer.

Silset er dog ikke redd for å gå utenfor technoens rigide regler, og med inn elementer som 2-steg Beats og sub-bass flørtet hun også med den britiske klubbkulturen. Typisk for Julies uttrykk er polyrytmene, og disse elementene var godt representert både i perkusjon og arpeggio-mønstre som brøt med den rigide strukturen til musikken.

Nkisi Foto: Rolf Steinar Haugen

Nksis åpnet med et hypnotisk, dypt, seigt, og mørkt lydbilde som hadde en ritualistisk aura over seg. Dette var starten på en musikalsk ekspedisjon hvor hun tok publikum med på en dyp indre reise drevet av rytmer fra Techno, Gabba og rituelle pan-afrikanske rytmer. De rytmiske elementene ble fulgt av eteriske vokaler med klassisk dub-delay, fulgt av et skittent og industrielt lydbilde formet av vreng, støy, tape og lofi-samples med ambiente lydteksturer og harmoniske overtoner. De melodiøse elementene i settet til Niksi hentet inn elementer fra en lang og velutviklet klubbtradisjon med elementer fra tidlig IDM fra Warp Records; synkoperte arpeggioer og melodilinjer fra Electro og klassiske rave stabs fra 90-tallet.

Nkisi Foto: Rolf Steinar Haugen

Da Nkisi avsluttet settet sitt, ble hun hyllet med en enorm applaus fra de oppmøtte. Den eksentriske artisten hadde klart å målbinde publikum med en magisk lydopplevelse, hvor en tidløs, rituell, og transcendental musikk med røtter til urtradisjoner smeltet sammen med den dype, mørke og psykedeliske siden av moderne klubbmusikk.

Rudi Valdernes Foto: Rolf Steinar Haugen

Rudi Valdernes fikk jobben med å  holde festen i gang ut i de sene nattetimene. DJ-settet hadde et stil hvor rytmisk og perkusjon stod i fokus. De melodiøse elementene hadde ofte minimalistisk tilnærming og var ofte bare et krydder til rytmikken i musikken. De polyrytmiske perkusjons-elementene gjorde musikken leken, frisk, og «bouncy». De minimalistiske elementene var tydelig inspirert av Techno, og man kunne gjenkjenne lyder og ulyder som strakte seg tilbake til da Technoen først ble født i Detroit sent på 80-tallet. Skranglete bass- og trommeganger, elementer fra Acid House, eksperimentell electro som grenset til tidlig IDM var alle en del av Valdernes sitt eklektiske sett. Godt ute i fremføringen hadde Rudi forankret seg godt i techno-landskapet, og jeg følte at han hadde «funnet sin plass for kvelden». Jeg ble imidlertid tatt på sengen da han, midt i den harde klubbmusikken, bestemte seg for å spille en gammel skitten dub-reggaelåt, og dette ble et av flere sjangeroverskridende elementer som ble servert utover natten.

Rudi Valdernes Foto: Rolf Steinar Haugen
Elektronisk og eklektisk

Ideophone Records eklektiske tilnærming til musikk har gjort at labelet har blitt en fremtredende og annerledes aktør i Bergens elektroniske musikkmiljø. Kvelden deres på Østre var ikke noe unntak. Julie la et fundament for kvelden med sitt abstrakte og psykedeliske Dj-sett som gradvis beveget til skittent og hypnotisk techno, samtidig som hun brøt technoens rigiditet med andre innovative rytmiske elemente som strakk seg utover «4 on the floor» formatet.

En uforglemmelig kveld fylt med spenning og overraskelser.

Til tross for likhetstrekk med Julie sin stil er Rudi på mange vis en slags motpol til henne. Begge henter inspirasjon fra mye av det samme lydlandskapet. Julie har flere elementer fra tidligere psykedelia, lo-fi og abstrakt ambient, og Rudi har et større fokus på det rytmiske og perkussive elementet i musikken han spilte. Begge leverte solide og eklektiske Dj-set som lå tett til kjennemerket til Ideophone Records.

Identiteten til selvskapte skinner også sterkt igjennom med kveldens Nkisi. Hennes ritualistiske og meditative musikk passet perfekt inn i den musikalske profilen for kvelden.

Kvelden på Østre ble en musikalsk reise gjennom det ukjente og kjente. Det var en uforglemmelig kveld fylt med spenning og overraskelser. Det skal bli spennende å følge Ideophone Records videre i 2023. De er allerede i gang med å planlegge flere events, blant annet i samarbeid med EKKO og Hot!Hot!Hot!. Personlig gleder jeg meg til å se i hvilken retning deres eklektiske tilnærming til Klubb-formatet former deres uttrykk videre i 2023.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*