Intervju med Avile

Foto: Jørgen Jackobsen
disharmoni møtte Jon Tangen Rasmussen, en Bergen-basert produsent, DJ, og trommeslager som under aliaset Avile har blitt en sentral aktør i byens Drum and Bass og Neurofunk-miljø. Han har samtidig  begynt å bli anerkjent på den internasjonale Neurofunk-scenen av labeler som Neuroheadz, Neuropunk, High Resistance, og Stonx Music.

Jons lidenskapelige interesse for musikk startet i barndommen. Allerede som 5-6 åring begynte han å ta pianotimer, og på barneskolen utvidet han sitt repertoar til også å omfatte gitar og trommer. «— Jeg kan ikke huske en konkret låt som vekket musikkinteressen min. Men jeg husker at jeg gjennom vennegjengen min begynte å høre på band som AC/DC og Metallica,» reflekterer han.

På ungdomskolen ble Jon trommeslager i sitt første band, og – motivert av å spille inn bandets musikk – lærte han seg programvaren Cubase. Samtidig skulle Dubstep-sjangeren få en stor kommersiell suksess, og Jons interesse for elektronisk musikk ble vekket. «— Jeg fikk øynene opp for elektronisk musikk da Skrillex – Scary Monsters and Nice Sprites ble sluppet. Det var noe med trykket, energien, og de melodiøse elementene i Dubstep-sjangeren som i retrospekt en fan av metalband som In Flames og Killswitch Engage kunne resonnere med. Kort tid etter ble jeg også interessert i progressiv house som Deadmau5 og Madeon.»

Avile @ Klubblisten; Foto: Jørgen Jacobsen
Neste nivå

Sterkt inspirert av House-sjangeren begynte Jon å produsere musikk i Cubase. Det startet med et mer kommersielt uttrykk inspirert av lydbildet som ofte assosieres med Tomorrowland-festivalen. Senere ble han introdusert til Drum and Bass gjennom venner, blant annet Patrick fra Drum and Bass-kollektivet NXT LVL.

— Det var noe med trykket, energien, og de melodiøse elementene i Dubstep-sjangeren som i retrospekt en fan av metalband som In Flames og Killswitch Engage kunne resonnere med.

Vennskapet med Patrick banet vei for Aviles første DJ-jobb. Dette var under NXT LVLs første arrangement i Bergen, som ble avholdt på Det Akademiske Kvarter. «— Patrick var engasjert i studentforeningen på Kvarteret og hadde lyst å prøve å få igang et klubbkonsept som fokuserte på tung bassdrevet musikk. Denne kvelden mixet jeg House, men prøvde å holde det innen Bass-House for å holde det tett opp mot konseptet. Siden den gang har fokuset mitt som produsent og DJ gått over til Drum and Bass, spesielt Neurofunk.»

NXT LVL har i ettertiden vokst til å bli et av Bergens viktigste Drum and Bass-kollektiv. Kjernen i kollektivet består av Progeny (Patrick), Avile, Trggrfngrs, og ODY. De har også inkludert flere lokale DJer som NOx, Anwargaddon, Yuna Meskalin, Gogorian, Tellev m.fl. i sine arrangementer. NXT LVL har klart å booke store internasjonale aktører som Pythius, Phace, TeeBee, Black Sun Empire, og Noisia til sine events i Bergen.

Anerkjennelse i utlandet

Etter å ha etablert seg i Bergen, begynte Avile å nå ut til den internasjonale Neurofunk-scenen. I etterkant av slippet av låten «Recognise» på Spotify kom det inn en tilfeldig melding på Facebook . Dette skulle vise seg å være starten på hans internasjonale karriere. «— Jeg ble kontaktet av en ukjent person som likte «Recognise». Han spurte om jeg hadde noen uferdige skisser jeg kunne sende ham. Uten å tenke for mye over det, sendte jeg to skisser.»

Det Jon ikke visste var at personen som hadde tatt kontakt var en del av crewet til Neuroheadz; en gruppering som hadde blitt kåret til et av Englands mest spennende «up and coming» Neurofunk-crew. Neuroheadz ønsket å gi ut begge låtene Jon hadde sendt dem. «— De virket veldig profesjonelle sammenlignet med andre aktører jeg har vært i kontakt med. Dette var første gang jeg ble tilbudt en faktisk kontrakt, med både royalties og promotering av musikken. Jeg takket ja til kontrakten, noe jeg ikke har angret på i ettertid.»

— Discord har i retrospekt vært et viktig redskap for å bygge nettverk i undergrunnsscenen av Neurofunk.

Kort tid etter at låten «Criminal» ble gitt ut, havnet den på første plass av anbefalte låter innen «Drum & Bass Hype»-listen på Beatport, et populært nettsted DJer bruker for å kjøpe musikk. Neuroheadz hadde klart å markedsføre Avile ut til verden, og dette ble starten på å bygge flere internasjonale bånd.

Avile ble senere plukket opp av to russiske selskaper, High Resistance og Neuropunk. Kontakten med High Resistance kom via den tsjekkiske artisten Confusion, som han hadde fått kontakt med via internett. Da de fant ut at begge brukte Cubase, ble de enig om å forsøke et samarbeid. Dette resulterte i låten «Computer Soda», utgitt på en samleplate av det russiske labelet High Resistance.

Hans engasjement på Patreon-siden til prosjektet Gydra & Teddy Killerz førte til en kontakt med labelet Neuropunk. Bes fra Gydra & Teddy Killerz var også involvert i Neuropunk, og jobbet med å  organisere en samleplate med bidrag fra økonomiske støttespillere. Jons bidrag, låten «Rock N Roll», ble inkludert på samleplaten Patrons LP, som også inneholdt et spor fra den engelske artisten Stonx.

Gjennom utgivelsen av «Rock N Roll», ble Jon medlem av Stonx Music sitt Discord-forum. «— Discord har i retrospekt vært et viktig redskap for å bygge nettverk i undergrunnsscenen av Neurofunk. Jeg er aktiv i flere musikkrelaterte forum, drevet av forskjellige artister og plateselskap, inkludert Stonx Music. Dette miljøet har gitt meg en unik mulighet til å dele arbeid, motta konstruktiv tilbakemelding, og danne nye vennskap.» Hans tilknytning til Stonx Music førte til utgivelsen av to singler på labelet: «Undead» og «Monster/Nitro».

Design: Ollie Barron
AI og andre kraftige teknologiske verktøy

Nettverket Jon har bygget via Internett har også banet vei for spillejobber i England (Neuroheadz Festival) og Tsjekkia (Storm Club, Praha). Han reflekterer tilbake: «— Det er utrolig gøy hvordan det hele har ballet på seg de siste årene. Jeg hadde aldri trodd jeg kunne få betalt for å reise som artist, og få dekket kost og losji. Det har også vært kjekt å møte venner og artister jeg tidligere bare har hatt kontakt med via internett».

— Med fremveksten av avansert programvare og kunstig intelligens har vi sett en demokratisering av musikkproduksjonen.

Jon er fascinert av teknologiens utvikling og dens demokratiserende effekt på musikkindustrien. «— Med fremveksten av avansert programvare og kunstig intelligens har vi sett en demokratisering av musikkproduksjonen. Nå er kraftfulle verktøy og AI-baserte hjelpemidler tilgjengelige for alle, noe som gjør det mulig å produsere musikk av høy kvalitet med en relativt enkel hjemme-PC. Dette har senket terskelen for å starte å produsere musikk, uavhengig av økonomiske forhold». Han legger til: «— Det finnes også masse gratis programvare tilgjengelig, noen ekstremt innovative. Et eksempel er phasereplicant som jeg har brukt endel. En innovativ granular & spectral synthesis plugin utviklet av Breakcore-artisten slowslicing.»

Det er all grunn til å la seg besnære av fremtidens muligheter med AI innen musikkproduksjon. Det finnes bl.a. nylig utviklede verktøy for komposisjon av melodier, rytmer, samt gjenskapelse av vokaler og andre musikalske elementer. Jon følger spent med på utviklingen og er overbevist om at 2024 vil bringe med seg banebrytende teknologi som han ivrig vil utforske som produsent.

Han er også positiv til bruken av AI i grafisk design. Han lager selv bilder med AI, og noen av hans utgivelser har artwork laget med AI. «— Jeg er veldig positiv til AI-genererte bilder og kunst, men det er viktig at dette forblir verktøy for kunstneren. Stonx, som har god erfaring innen grafisk design, bruker Photoshop til å lage kollasjer av AI-bilder kombinert med foto redigeringsteknikker og eget arbeid, noe som resulterer i høykvalitetsdesign som er enklere og rimeligere å produsere.»

Fremtid og forventninger

Jon reflekterer mye over hvordan tilgjengeligheten har ført til økt kvalitet og konkurranse i bransjen. «— Det ender jo bare med å fortsette å pushe grensene og utvikle oss, både teknisk og kreativt, for å skille oss ut i dette globale musikklandskapet. Dette vil føre til en betydelig utvikling i kvaliteten på musikken som blir utgitt fremover.»

Hans første spillejobb i Oslo er allerede bekreftet for mai 2024, og han ser frem til sin første jobb i hovedstaden.

Avile akter å tilbringe mange timer i studio den kommende tiden. I løpet av våren skal han lansere ny musikk på Neuroheadz, og for øyeblikket er han i en prosess med å ferdigstille bidrag til en samleplate for et prestisjefylt engelsk label.

Forventningene til året strekker seg også til live-opptredener. Hans første spillejobb i Oslo er allerede bekreftet for mai 2024, og han ser frem til sin første jobb i hovedstaden. Videre drømmer han om å returnere til England og Tjekkia, samt å få spillejobber på noen festivaler. Avile håper også at fremtiden vil muliggjøre en karriere hvor han kan leve av å turnere som DJ, i tillegg til å være lyddesigner og produsent for andre artister.

Avile Dj-set @ Klubblisten

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*