Intervju med DJ Marthe Mørk

Foto: Jørgen Jakobsen
Marthe Mørk, også kjent som Mørk, er en DJ basert i Bergen som har bygget opp et solid rykte i det norske klubbmiljøet over flere år. Med sin karismatiske og impulsive personlighet har hun skapt et solid fotfeste i en scene som er kjent for sin mangfoldighet og kvalitet.

Mørk er engasjert i en rekke prosjekter, fra radioprogrammet Klubblisten — som med sin kommersielle profil har som mål å gjøre kvalitetsklubbmusikk tilgjengelig for et bredere publikum — til å spille på eksklusive undergrunns-raves. Mørk spesialiserer seg hovedsakelig på rask og hard techno, men er ikke redd for å utforske andre sjangre når anledningen byr seg.

– Jeg har vært opptatt av elektronisk musikk fra jeg var veldig ung

Disharmoni møtte nylig Mørk for å diskutere hennes musikalske reise, fra studietiden i Manchester til hennes engasjement i både Oslo og Bergen etter at hun flyttet tilbake til Norge.

Marthes musikalske reise begynte i Manchester, hvor hun kjøpte sitt første DJ-utstyr på et husparty. Hun hadde nettopp mottatt studielånet sitt og var på en fest der det ble spilt happy hardcore.

– Jeg har vært opptatt av elektronisk musikk fra jeg var veldig ung. Jeg ønsket å lære å mikse først og fremst fordi jeg hadde så lyst til å høre favorittlåtene mine mikset sammen.

Drevet av denne lidenskapen, tok hun en impulsiv beslutning om å kjøpe DJ-utstyr på den før omtalte festen.

– Når festen begynte å runde av, gikk jeg opp til ham og sa, ‘Ja, da tar jeg med meg utstyret hjem, og takk for kjøpet.’ Da jeg våknet neste morgen med en halvspist kebab og nykjøpt DJ-utstyr, var det bare å gå og kjøpe headset og høyttalere og begynne å spille.

Mørk @ Jumanji, Manchester Foto: Madeleine Penfold
Musikalsk lidenskap

I utgangspunktet hadde Marthe ingen planer om å spille offentlig. Hun var fornøyd med å utforske sin musikalske lidenskap hjemmet.

– Jeg hadde egentlig ikke ambisjoner om å spille ute. Tanken var å kose meg hjemme, kanskje spille litt på fester.

En uventet anledning endret dette.

– Jeg ble lurt til å spille på en liten fest hvor jeg skulle opptre sammen med en annen DJ. Han kansellerte i siste liten, og jeg endte opp med å spille alene for omtrent tre personer. – Det var utrolig gøy og ga definitivt mersmak, forteller Marthe.

– Manchester i årene 2010/2011 var en ideell arena for meg

Hendelsen markerte startskuddet for hennes involvering i kollektivet Generic Greeting i Manchester, en sammensatt gruppe av kreative sjeler som inkluderer illustratører, filmprodusenter, DJ-er og musikkprodusenter.

– Manchester i årene 2010/2011 var en ideell arena for meg, med et rikt klubbmiljø som inkluderte steder som Sankeys, Soup Kitchen og Joshua Brooks, samt en rekke offisielle og ‘uoffisielle’ lagerfester og festivaler.

Dette ble et viktig springbrett for Marthe, og hun spilte på flere av kollektivets fester før hun flyttet tilbake til Norge.

Etter å ha fullført sin mastergrad, vendte Marthe tilbake til Norge og slo seg ned i Oslo. Her fant hun raskt et musikalsk hjem i kollektivet Femmes Fatales, grunnlagt av Gry Faia.

– Da jeg kom tilbake til Oslo, hadde flere av mine nærmeste venner allerede etablert seg som DJ-er. Blant dem var også Tina V, også kjent som Takt. Vi begynte å spille en del sammen på fester i Oslo, og jeg ble raskt en del av Femmes Fatales, hvor vi spilte hver andre måned i Sweatshop’en på Villa.

Femmes Fatales har i løpet av sine 13 år eksistert på flere kjente arenaer i Oslo, som Sikamikanico, The Villa, Elefant, Skansen, Fugazi, og Hausmania, før de endte opp på Storgata 26, som nå er deres faste base. Marthe er fortsatt en resident DJ i dette kollektivet.

Mørk @ Hausmania, Foto: Stian Hübener
Bergen var byen

Selv om Marthe opprinnelig var basert i Oslo, hadde hun alltid en fascinasjon for Bergens klubbmiljø. Denne interessen ble vekket i tenårene gjennom hennes storebror, som studerte i Bergen. Han introduserte henne til byens rike musikkscene, som inkluderte navn som Skatebård, Ralph Myerz, PLOINK, Christian Tilt, Annie, Ida Nærbø, og Bjørn Torske.

– Bergen var byen som hadde alt! Det var helt avsindig.

Marthe fikk sin første opplevelse av Klubbmiljøet i Bergen da hun i 2017 ble booket til å spille på Dwell

Marthe fikk sin første opplevelse av Klubbmiljøet i Bergen da hun i 2017 ble booket til å spille på Dwell. Dette markerte hennes første møte med Bergens klubbmiljø og dagen etter fikk hun sitt første møte med konseptet Ploink. Dette etterlot et sterkt inntrykk. Senere fikk hun også sjansen til å opptre på Klubb Karma på Studentradioen, og denne helgen var det også et Ploink arrangement på Østre.

– Jeg hadde allerede deltatt på en Ploink-fest tidligere, men denne spesielle kvelden var ekstraordinær. Klubben var fylt med imponerende visuals, og jeg tok flere snaps som jeg sendte til venner i Oslo, med meldingen: ‘Se her, Oslo! Dette er hvordan det skal gjøres!’

Foto: ØYNE
Ble tatt i mot med åpne armer

Etter flere besøk og minneverdige opplevelser i Bergen, valgte Mørk å slå seg ned i byen i 2020.

– Alle har utelukkende vært så snille og inkluderende. Helt i starten tok Veldig Klubb meg imot med åpne armer, noe som betydde utrolig mye for meg som var ny i byen samtidig som alt var nedstengt på grunn av pandemien. Det er jeg evig takknemlig for.

Hun ble raskt en del av dette radioprogrammet, som er lokalisert på radiokanalen Vers Libre.

Etter flere besøk og minneverdige opplevelser i Bergen, valgte Mørk å slå seg ned i byen i 2020

Vinteren 2020/2021 fikk Marthe muligheten til å spille på Ekkos 24-timers DJ-maraton, og sommeren etter deltok hun i Ploinks ambient-special under ‘pandemi-versjonen’ av Hot!Hot!Hot!, sammen med Thomas Urv og Biosphere. Etter hvert møtte hun personene bak Foundation by Krill og Klubblisten, noe som har ytterligere forsterket hennes posisjon i Bergens klubbmiljø.

Nylig har Marthe også blitt en del av Anarhika sitt konsept ‘Bass on,’ et radioprogram på Vers Libre. Dette programmet har også utviklet seg til et klubbkonsept med base på Cafe Opera, en viktig arena for Bergens rike musikkhistorie og ‘Bergensbølgen’ på 90-00-tallet.

Design: Szabolcs Kovâcs
Techno-bunkeren «Batteriet»

Mørk har også markert seg i Bergens undergrunnsmiljø, og hun gir uttrykk for at hun trives best som DJ på private arrangementer. En spesielt minneverdig opplevelse var å få spille i den legendariske bunkeren på «Batteriet,» et sted hun hadde sett bilder av mens hun bodde i Oslo.

– Det er jo en techno-bunker! Det er noe helt spesielt med det stedet, utbryter hun. Selv om hun hadde hørt at stedets storhetstid var forbi, var hennes umiddelbare reaksjon: – Hva?! Er det over, liksom?! Da jeg fikk tilbudet om å spille der, måtte jeg bare si ja!

Foto: Mørk

Mørk legger til:

– Jeg ser ingenting galt med denne typen arenaer. Det må jo være bedre enn at sentrum blir overfylt av fulle folk. Så lenge vi oppfører oss, avslutter i tide, og alle deltakere tar ansvar for å rydde opp etter seg, ser jeg ikke dette som et problem.

«Batteriet» har vært en viktig arena for hele Bergens undergrunnsscene, uavhengig av sjanger. Det satiriske rockebandet Det Skandaløse Orkester hyllet nylig stedet ved å utgi låten «Sandviken Hippiefestival,» som opprinnelig ble skrevet som en «kjenningsmelodi» for en festival som fant sted på «Batteriet» i 2011.

Foto: Samefaen
Hör hör

Mørk har også tatt steget ut på den internasjonale scenen gjennom sine opptredener på den Berlin-baserte YouTube-kanalen HÖR.

– Jeg sendte en direkte e-post til dem med en link til et tidligere DJ-sett. Jeg fikk raskt svar og reiste til Berlin.

Hennes første sett på HÖR har allerede akkumulert over 88,000 visninger, en prestasjon som overgår mange av hennes mer etablerte internasjonale kolleger.

– Jeg tror jeg har vært heldig med algoritmenes promotering.

Hennes andre sett har også overgått Marthes forventninger og har i dag hele 36,000 visninger.

Men suksessen kommer ikke uten sine utfordringer:

Det var en jævlig skummel opplevelse. Man kan øve så mye man vil på forhånd. Stå hjemme og rocke vilt og være så selvsikker. Når man kommer inn der, så er det som rullegardinen går ned. Det er ingenting foran deg, kun et vindu som er tagget ned, så man ser ingenting, utenom kameraet. Så er det hele estetikken med de derre flisene. Det hele er ganske stress altså. Jeg trodde det skulle bli enklere andre gangen, men synes nesten det var skumlere da. Men jeg kommer helt sikkert til å gjøre det igjen.

Design: Delikatessen, Illustrasjon: Jan Solbakken

Veien videre

Veien videre for 2023 ser spennende ut for Marthe Mørk. En av de mest etterlengtede begivenhetene er utvilsomt hennes kommende opptreden med Ploink. Noe hun omtaler i entusiastiske ordelag.

– Det må jeg bare si. Ploink! Å få spille der har vært min drøm vanvittig lenge.

Denne drømmen blir til virkelighet den 16. september, når hun deler scenen med Ismistik, Vakum, Miss Mostly, og Jon Sira på Østre — en klubb som flere ganger har imponert henne. Men dette er bare begynnelsen. Mørk har også planer om å videreutvikle Bass on som både et radioprogram og et klubbkonsept. Hun vil fortsette som kurator for Klubblisten og hun vil forsette å opprettholde sin rolle som resident DJ hos både Femmes Fatales og Foundation.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*