Nelly Moar – et nytt interessant bekjentskap på Pstereo

Foto: Tor Atle Kleven
Tidlig på kvelden opptrådte norske Nelly Moar i det nye teltet i hagen på Pstereo-festivalen i Trondheim. Dette var en arena for de unge eller litt mer ukjente artistene. Nelly Moar ligger i sjangrene RnB, soul, pop og jazz. Musikken kan ha litt ulik vektlegging innenfor disse sjangrene.

Hun er bare 23 år, men hun har rukket å gjennomføre både musikklinja på videregående skole og en bachelorgrad i utøvende jazzvokal på Griegakademiet i Bergen. Dette er noe av det som kjennetegner en del av de unge artistene som kommer nå. De har en eller annen utdannelse i musikk eller musikkproduksjon. Nelly Moar kommer i tillegg fra en musikalsk familie med en far som er profesjonell jazztrommeslager, og ei bestemor som har vært en klassisk pianist. Hun er halvt skotsk, og etternavnet hennes uttales likedan som ordet «more» på engelsk. Tekstene hennes er engelskspråklige.

Livet hennes har bestått av musikk helt fra hun var barn. Nå i voksen alder har hun i tillegg etablert sitt eget artistnavn og gitt ut en EP og noen singler. Dette dannet repertoaret hennes på konserten, i tillegg til noen nye låter. Kanskje var det fire nye sanger.

Foto: Tor Atle Kleven
«Laid back» stil

Nelly kan komme med en tekst eller noen visjoner om en låt, og så begynner gruppen å arbeide ut fra dette.

Musikkstilen oppfatter jeg som tilbakelent og behagelig. Rytmikken, keyboardarrangementene og produksjonen er i så måte viktige. Hun er et friskt pust inn på den norske RnB-scenen. Omtalene av henne er ganske svulstige, for å si det sånn. Ja, isolert sett er jeg ikke uenig i det, men dette er et musikalsk landskap som mange vil være i. Dette gjelder både i Norge og utlandet. Så spørs det da hvor mye hun klarer å skille seg ut i dette laget. Nelly Moar er ung, karismatisk, og hun har en slags «attitude» både i det musikalske og det visuelle. Dette vil nok appellere til en del yngre publikumsgrupper som liker moderne RnB og soul.

Nelly Moar åpnet med den siste singelen sin, «In my head». Denne beskriver hun selv som en noe mørkere låt enn det hun har skrevet tidligere. De var i studio og eksperimenterte litt med arabiske skalaer. Ut av dette kom denne låten. Personlig hører jeg ikke så mye østerlandsk mystikk i dette, men ok, den kan godt være der.

Denne måten å arbeide på er visst blitt noe Nelly Moar og gruppen hennes anvender. Nelly kan komme med en tekst eller noen visjoner om en låt, og så begynner gruppen å arbeide ut fra dette. Akkorder og «beat» kan springe ut av denne flytende måten å jobbe på. Flere i gruppa får da et eierforhold til musikken. Det gir også en god følelse å utvikle noe sammen. Gitarist og produsent Sjur Folgerø har Nelly vært kjent med siden videregående skole. Han er hennes nærmeste musikalske kompanjong. I tillegg samarbeider de nå med produsentduoen Spaceplug som de stiftet bekjentskap med gjennom plateinnspillingene.

Foto: Tor Atle Kleven
Vokalist med kvalitet

Nelly Moar er en virkelig dyktig vokalist.

Nelly Moar er en virkelig dyktig vokalist. Jeg hørte henne varme opp, og det ga et bedre bilde av hvordan hun varierer stemmen, og hvilke klanger hun har å by på. Jeg ble stående utenfor teltet og høre på henne en god stund. Hun har åpenbart lært noe på studiet. På konserten hørte jeg at hun også kan synge litt rytmisk. I tillegg gjør hun litt «coole moves» mens hun synger.

Det ble fullt inne i teltet etter hvert. Lyden var litt tett der inne. Det var vel bruk av en del romklang også. Folk begynte etter hvert å røre på seg og danse litt forsiktig. Det var trøndere, og fremdeles bare ettermiddagen! Men alle fikk en fin musikalsk stund sammen med Nelly Moar og hennes gruppe.

  1. In my head
  2. Slow Down
  3. 90 % ?
  4. Pussy Boy
  5. Not going home
  6. Pick up
  7. Dream
  8. Rather be alone
  9. Boys like U

OBS:  Ang. settlisten fikk jeg et håndskrevet ark – jeg tolket det etter beste evne!

 

 

 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*