OverOslo 2019 – Dag 1

Foto: Johannes Andersen
Den innholdsrike festivalen i hovedstaden gikk av stabelen onsdag 19.6. Denne dagen er ganske ungdommelig og for oss starter festivalen med popyndlingene i No. 4
No. 4

Vurdering

No.4 på Over Oslo 3/6Karakter 3
No. 4 er en noe ujevn affære. Jentene i bandet får hjelp fra tre menn på trommer, synth og blås/pianofløyte og annet. Vi kommer litt uti konserten, og den første vi hører er «Det finnes bare vi». Den føles i grunnen litt kjedelig. Litt skingrende sangstemme, men mulig det er lydmannen sin skyld.

Gruppa slapp to låter på fredag som de aldri har spilt live før. Den ene er «Alt feil». Låta er fengende og en typisk radiolåt. «Henda i været» er en helt grei låt uten at den gir oss noe. Poppislåta «Kom deg hjem» er mye mer fengende og populær i amfiet. Dessverre klarer de ikke å holde på interessen.«Alexander B» om den store forelskelsen er for sytende og støyete. Det høres ut som ikke alle i bandet spiller samme låta. Mer futt, men usikker på om det funket.

Deres første og største hit er «Føkk Lunsj». Låta er litt funky. Folk nynner og danser. De avslutter med en låt som høres ut som en regle. Syngingen er masete, så låta går ikke hjem her i gården. Konserten bærer dessverre preg av at låtmaterialet er ganske ujevnt. De klarer bare tidvis å få med seg publikum og det virker som at de er på en for stor scene, for de klarer ikke å fylle den.

Bassist/vokalist Julia Witek fra No. 4. Foto: Johannes Andersen
Laleh

Vurdering

Laleh på Over Oslo: 3/6Karakter 3
Det starter ganske dårlig for Laleh. På «Kicks from Lovin» driver hun med selvsensur og det synes jeg er noe noe svineri. Ønsker du å si et stygt ord, så gjør det. Folk her er voksne. Det hjelper ikke på at hun har en anstrengt stemme som er ganske nasal. En litt sjenerende diskant i stemmen henger også med på neste låt. Det er et behagelig og relativt fengende komp, men en kjedelig melodi.

Litt for spedt og ujevnt fra den svenske popyndlingen.

På en seigere låt kommer hun litt mer til sin rett. Hun låter best når hun ikke presser stemmen, men det er hun altfor glad i. På «Vänta» setter hun seg foran et gyselig gult piano. Rolig og behagelig låt, så da må selvfølgelig folk prate høyt.

Den beste låta under konserten er «En stund på jorden». En allsangvennlig og behagelig låt med koring. Det er dessverre lite liv i publikum. Laleh fungerer best når det er rolig. Også neste låt er god. Dessverre er den roligere perioden over med «Kristaller». Den er en skikkelig masete poplåt. «Some Die Young» er en fengende poplåt, men litt anstrengt stemme. For en gangs skyld reagerer publikum med litt allsang.

«Tack Förlåt» er en ganske fengende poplåt selv om den er litt seig. Etter den følger en meningsløs låt med mye bass og lite melodi. Konserten avsluttes ganske greit med «Bara Få Va Mig Själv». Låta har masse bass for å få folk til å danse og egentlig ganske fengende. Det blir likevel litt for spedt og ujevnt fra den svenske popyndlingen.

Scenen var velfylt under settet til Laleh. Foto: Johannes Andersen
Thomas Dybdahl

Vurdering

Thomas Dybdahl på Over Oslo: 4/6Karakter 4
Det er mye bass i starten og et gitarriff brukes som mellomspill. Det er fine, tekniske detaljer i lydbildet. Også i stemmen har Dybdahl en finurlig vrenging av lyd. Det går sømløst over i «Can I Have It All» Her har Dybdahl en fin klang i gitaren. Det er mye fine detaljer i lydbildet til låta. «This Love Is Here To Stay» har en leken start. Gutta i bandet smiler til hverandre. Låta har en funky bass og litt hammondorgel.

De bytter ganske mye av lydbildet til «One Day You’ll Dance For Me, New York City». Dybdahl har akustisk gitar, og det blir kontrabass på bassist. Svevende start med stille gitarspilling og første vers alene. Videre har låta et lett komp. Når det blir så rolig skravler visst folk uansett om musikken er bra.

«That Great October Sound» er rolig, men har masse hammondorgel. Det er mye dynamikk der instrumenteringen kommer og går. Det blir mer fart på «Party Like It’s 1929». Enkel start med kubjelle før låta starter. Så er alle rett på. Låta er fengende og toppes med en trommesolo.

Siste låt er igjen akustisk. Etter protester og forslag fra publikum spiller de «Love Story». En rolig låt som så mange kjenner at folk synger med.

Thomas Dybdahl i aksjon. Foto: Johannes Andersen
Sondre Justad

Vurdering

Sondre Justad på Over Oslo: 5/6Karakter 5
Sondre Justad starter konserten med en helt ok poprocklåt. Det blir mer liv i publikum når de drar i gang «Nu har du mæ». Den er en fengende poplåt og Justad viser seg som en entertainer.«Tebake» får folk med på allsang. Han virker mer på enn de andre på storscenen. Det er ikke uten grunn at han er satt sist.

Justad mener vi er i en historisk tid. Nok er nok med tanke på miljø. Han hedrer ungdommen som må gå i bresjen. Han håper innsatsen belønnes med at vi fortsatt kan leve i «Paradis». Han har dansere på siden. Rosa pyrorøyk ser mest ut som et utslipp, og det er nok med vilje. Klapping blant publikum mot slutten av låta som toppes med noe som ligner en gitarsolo.

Sondre Justad var bokstavelig talt et høydepunkt. Foto: Johannes Andersen
Midt blant publikum

Justad kan sceneshow.

Sondre Justad er plutselig midt i publikum med blåsekvartett. Der spiller han en rolig låt. Scenen er mørk nå. Amfiet fylles med lys fra mobiler. Justad får med seg publikum på å gjenta refrenget. På«Det E Over». Det blir liv igjen på scenen. Sondre klatrer på stige ute blant publikum. Svever på publikum tilbake til scenen etter låta. «Gjør Det Igjen» er en livat sak som skaper hoiing og klapping.

Justad kan sceneshow. En rolig låt blir plutselig mer interessant når trapesartist Hege Eriksdotter gjør akrobatikk i et tau. «Ilden» har et nynnbart refreng. Vocoder i tillegg til vanlig vokal på deler av låta høres overraskende nok kult ut. En lekker gitar og svevende, brummende bass hever låta.

«Vi E Ikke Sånn» gjøres dagsaktuell ved at han knytter den til saken da Abbasifamilien ble kastet tilbake til Afghanistan. Han reagerer på at publikum er så stille.. Det er ikke greit å sende ut bevisstløse folk, mener han. Danserne er tilbake, nå med jazzballett. Blåsere avslutter låta fint. «Tida vi bare va» handler om å leve uten frykt. Sondre synger ved gjerdet og blir holdt oppe av de på første rad. Låta har et enkelt komp. Det er allsang på refrenget. En ganske enkel låt, men lett å like også.

Flott avslutning på dagen

«Vi E Ikke Sånn» gjøres dagsaktuell ved at han knytter den til saken da Abbasifamilien ble kastet tilbake til Afghanistan.

Ekstremt lange strimler skytes ut over publikum mens de spiller «Tida vi bare va» Det er allsang og god stemning når bandet prøver å gå av scenen. De blir fort klappet på igjen for den meget fengende «Fontena på Youngstorget». Under låta skytes det ut pyro fra scenen til til publikums begeistring.

Det er allsang til tider under alle ekstranummerne. Det sier noe om grepet Justad har på publikum. «Du E Ikke Som De Andre» er roligere og har mye bass. Sondre Justad drar i gang armveiving og hele amfiet er med. Konserten og kvelden avsluttes selvfølgelig med hans største hit «Riv I Hjertet». Det er enda mer liv i starten av låta. Derfra går stemningen bare oppover. Dermed avsluttes første dag på Over Oslo i eufori.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*