Sigurd Hole med singelslipp og solokonsert i Carnegie Hall

Foto: Andreas Ulvo
Jazzmusikeren Sigurd Hole har en sprek start på året med både singelslipp, musikkvideo og annonsering av solokonsert i selveste Carnegie Hall i New York.

I dag slipper Sigurd Hole andre singel «Horisont», med tilhørende musikkvideo, fra det kommenede albumet Lys/Mørke som slippes medio februar. Albumslippet vil feires med en eksklusiv pre-releasekonsert i legendariske Carnegie Hall i New York den 3. februar.

Hedmarkingen Sigrud startet med musikken tidlig, allerede som 6-åring. Han startet da med fiolin og gikk senere videre til større instrumenter, som kontrabass i 13-års alderen. Sigurd er kjent fra sitt arbeid, som bassist og komponist, med blant annet Karl Seglem, Helge Lien, Tord Gustavsen, Eli Storbekken, Jon Eberson Group og Eple Trio. Han representerer et særegent uttrykk tydelig influert av bl.a. norsk folkemusikk, i farger, spillestil og tonespråk. I 2018 gav han ut sine to første album i eget navn, trioalbumet Encounters og soloalbumet Elvesang, godt mottatt i både inn- og utland.

Inspirert av naturen på Fleinvær

– Jeg er opptatt av hvordan våre naturlige omgivelser reflekteres i oss som mennesker, og hvordan de er med på å forme oss. Dette er noe av det jeg utforsker både som komponist og utøver. Gjennom å være i naturen som tilskuer og lytter opplever jeg en sterk følelse av tilhørighet og ro, forteller Sigurd Hole.

Jeg er opptatt av hvordan våre naturlige omgivelser reflekteres i oss som mennesker

Plateinnspillingen ble gjort på Fordypningsrommet, som ligger på øya Fleinvær utenfor Bodø. I prosessen har Fleinvær og naturen der vært av stor betydning. Det er ikke hver dag man er avskåret fra omverdenen på en nesten øde øy, hvor det finnes kun to fastboende. Det er tydelig at både den kraftfulle naturen og de vakre omgivelsene har hatt stor innvirkning på innspillingsprosessen og det endelige materialet.

Det gir en egen ro, en form for både innvendig og utvendig stillhet. En del av musikken er inspirert av lyden fra den japanske Shakuhachi-fløyten, et instrument som tradisjonelt ble brukt i zen-meditasjon. Jeg liker godt både lyden i fløyta og gjenklangen den gir, i tillegg til den filosofiske historien som ligger bak, utdyper han.

Videre håper han i all ydmykhet at han gjennom konserten i Carnegie Hall, som en av mange både små og store stemmer, kan bidra på sin måte til å styrke kunstens betydning som katalysator for nye idéer i den offentlige debatten om hvordan vi som moderne mennesker møter våre naturlige omgivelser.

Så ta deg to minutter med ro og nyt både musikken og videoen til «Horisont».

 

 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*