Sterk trøndersk innsats i musikklivet under korona-perioden

Foto: Kjell Solstad. Sie Gubba
Det har vært en sterk trøndersk innsats under korona-perioden –  dette mener jeg gjelder både artister, enkelte utesteder og publikum.

Blant de artistene med høyest seeroppslutning i tiden med livestream, finner vi flere trønderske navn. Åge Aleksandersen topper denne lista så det holder, men her finner vi også Sie Gubba og Torstein Flakne. Sie Gubba endte omlag på det formidable tallet 123.000 visninger, noe som kan være en tredje- eller fjerdeplass i Norge.

Foto: Skjermbilde

Seertallene til Torstein Flakne viser hvilken posisjon han har blant musikkinteresserte.

Når det gjelder Torstein Flakne, så stilte han først sammen med Stage Dolls og fikk i alt omlag 76.000 visninger. Etter det spilte han alene fra Nidaros Studio i Trondheim, og nå har han rundt 80.000 visninger på den konserten. Disse tallene holdt sammen, er utrolig bra, og det viser hvilken posisjon han har blant musikkinteresserte.

Blant andre som har gjort det godt på livestream’en, er Terje Tysland. Han hadde allerede dagen etter konserten over 50.000 visninger, og nå i dag er det kommet opp i 61.000. Dette vitner om et stort engasjement rundt artisten. Blant de som også absolutt må nevnes, er country-artisten Ida Jenshus. Det ble vel omlag hele 55.000 visninger til slutt, noe som jeg tror er det største tallet innen country-leiren. Det var en større nyhetens-interesse og færre konserter hver kveld i den første fasen hvor Ida spilte.

Foto: Skjermbilde Åge Steen Nilsen, Carina Dahl

Andre artister som har gjort seg bemerket, er for eksempel Åge Steen Nilsen og Carina Dahl, Børge Pedersen, Charlotte Audestad, Lena Haarberg, Tora og Gåte akustisk. Den unge artisten Lena Haarberg er overraskelsen her, med omtrent 28.000 visninger. Astrid S. spilte alene fra Stavern på den sponsede digitale festivalen DNB Festivalsommer 2020 Her kom det ikke opp noen seertall.

Foto: Skjermbilde Lena Haarberg
Flere utesteder har kommet på banen

Noen utesteder har stilt sine scener til disposisjon for artistene i denne perioden. Det er især den lille puben Bar Moskus i Olav Tryggvasons gate som har profilert seg utrolig sterkt. De har formidlet en masse konserter, og kan blant annet skilte med flere store trønderske navn.

Den lille puben Bar Moskus har profilert seg utrolig sterkt.

Nidelven Bar & Scene og selskapet TotalLyd i Klæbu har også bidratt mye. Sammen var de for eksempel med å avvikle festivalen Musikkfest Trondheim. Jeg har heller ikke glemt Hotel Clarion Trondheim som huset to store arrangementer med en betydelig logistikk, Åge Aleksandersen og Nidaros Bluesfestival. Virkelig gledelig har det i tillegg vært at vi har fått en ny konsertscene i Trondheim, Palmehaven i ærverdige Britannia Hotel. Dette stedet har åpnet for en litt annen musikk. Herfra kom både den klassiske duoen Trond Hustad/Are Hembre og Dag Ingebrigtsen med strykere.

Foto: Skjermbilde Palmehaven, Britannia Hotel

Men så er det nå slik at det ikke er mulig å være artist hvis du ikke har et publikum. Nå har jeg lest to undersøkelser som viser at trønderne er blant de som flittigst har strømmet konserter i denne perioden. Det er gledelig lesing, for det betyr at det er et kulturelt engasjement i forhold til artistene og den veldig vanskelige tiden de har vært gjennom. Vi må bare ikke glemme entusiasmen vår i månedene fremover. Dette er langt ifra over!

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*