Taake @ Inferno 2019

Foto: Johannes Andersen
Taake serverte publikum over en time med helnorsk svartmetall under lørdagens Inferno.

Taake er i utgangspunktet soloprosjektet til Ørjan Stedjeberg, eller «Hoest» som er navnet han lyder på scenen. Live har han derimot med seg et fullt band, og i kveld er ensemblet i storform. Det er tydelig at medlemmene er godt innøvd og har gjort dette før.

Hoest er kongen av snedige riffvendinger og skeive låtstrukturer, i hvert fall på skive. Disse blir bra gjengitt av bandet, dog noen riff mister litt av sin brodd. Likevel er jeg villig til å la tvilen komme til gode, og anta at dette kun er p.g.a svette. Ellers låter bandet tight, og stopper og brekker der de skal. Setlisten strekker seg over store deler av bandets katalog, men alt låter like fett. Det er noen deilige overganger mellom låter, og settet flyter naturlig. Det er mange blodfans i publikum som er med på enhver note, og Hoest leker lett med disse og den gemene hop ellers. Mellom låtene begynner han på en setning, du vet ikke helt hvor det bærer, og når bandet setter i gang skjønner du akkurat hvor han skulle. Ingenting er overlatt til sjanse.

«Gjestevokalist fra Karpe Diem»

Hoest går av scenen og kommer tilbake med en gitar i hånden. Han introduserer neste låt som Fuck You Nazi Lover, en cover av Talib Kwali…

Og så må vi snakke om telefonen da. Litt kontekst:

Da Taake skulle på USA-turné i fjor, stakk den amerikanske rapperen Talib Kwali kjepper i hjulene, og noen datoer måtte avlyses eller endres. Taake leide også inn ekstra sikkerhet på stedene de spilte. Motstanden var grunnet et bilde fra 2007, der Hoest bærer et påmalt hakekors på brystet under en konsert i Tyskland, etter vokalistens egne ord kun for å provosere. Talib Kwali endte da opp med å avlyse sin egen konsert på Rockefeller, fordi Taake ikke ble fjernet fra plakaten på nettopp denne kvelden.
Det ble også en twitter-storm mellom Kwali og Chirag fra Karpe Diem, hvor Kwali blant annet skrev «Fuck you, nazilover» til Chirag. Hele denne situasjonen er skrevet ned og kronologisert bedre enn hva jeg klarer andre steder, men nå tror jeg det er tilstrekkelig med kontekst for å forklare det neste som skjer under konserten.

Hoest går av scenen og kommer tilbake med en gitar i hånden. Han introduserer neste låt som Fuck You Nazi Lover, en cover av Talib Kwali. Han sier også at de har en gjestevokalist fra Karpe Diem, men det vi får i stedet er Taake’s versjon av The Cure‘s Cold, komplett med Vrangsinn på vokal gjennom en gammel telefon fra 30-tallet. Mange i publikum vet ikke helt hva som foregår, og står måpende etter at låta er ferdig, men for undertegnede er det kanskje konsertens høydepunkt. Seansen er surrealistisk og absurd, men det er nettopp denne typen ting bare Taake kunne gjort. Eller Carpathian Forest da, som også hadde noen fine og rare avbrekk under sin konsert i fjor. Nok om det.

Black metal-banjo

Når siste tone klinger ut, bestemmer Hoest seg for at de like så godt kan ta Nattestid Ser Porten Vid II også, siden de var så godt i gang.

Bandet spiller i nærmere en time og et kvarter, og avslutter med et par publikumsfavoritter. Først ut er Myr, og jeg kan med glede meddele at banjoen er tatt med og anvender. Black metal-banjoen er akkurat like kul nå som da den kom på skive for 8 år siden, kanskje til og med kulere. Bandet avslutter så med Nattestid Ser Porten Vid I, til publikums store ekstase. Når siste tone klinger ut, bestemmer Hoest seg for at de like så godt kan ta Nattestid Ser Porten Vid II også, siden de var så godt i gang. Ingen klager fra denne gården.

Alt i alt leverer Taake et knallbra show, fullt av det man forventer, men også et par overraskelser og velkomne digresjoner. En av de bedre konsertene fra hovedscenen så langt i festivalen!

Taake @ Inferno 2019 – 8/10

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*