Veronica Maggio på Sentrum Scene

Veronica Maggio @ Sentrum Scene - Foto: Sadan Ekdemir
Sveriges pop-dronning Veronica Maggio skapte frysninger på Sentrum Scene torsdag kveld.

Vurdering

Veronica Maggio på Sentrum Scene: 5/6Karakter 5

Veronica Maggio har bergtatt skandinaviske hjerter helt siden 2006. Vi har latt oss rive med av fengende pop-låter om trøblete kjærlighet, fyll i Stockholm og hjærtesorg. Vi elsket henne da og vi elsker henne enda, 16 år etter hennes debutalbum Vatten och bröd kom ut.

Hun er utvilsomt en av sveriges største artister. Hennes seks kritikerroste album, har til sammen over 800 millioner streams. I sommer spilte hun på Gröna Lund i Stockholm tre kvelder på rad, noe liknende har aldri før skjedd. De tre konsertene skapte publikumsrekord med 51 000 tilskuere.

Svensk/italieneren har med sine seks album opparbeidet seg et særegent og gjenkjennbart sound. Det tar ikke mange sekundene før man kan konstantere ar dette er en Maggio-låt. Veronica har et mildt og fengende uttrykk. Musikken hennes gir meg en umiddelbar vårfølelse. Jeg får en trang til å danse og omfavne livet. Denne personlige tilnærmingen gjengir hun også utmerket live.

Lyskastere i neonfarger og sterke spotlighter

Det blir litt for overdådig og står ikke helt i stil med Veronicas enkle og uanstrengte stil.

Sentrum Scene er fyllt opp av lyskastere i neonfarger og sterke spotlighter. Under åpningssangen «Kurt Cobain» virker det som om alle er skrudd på. Det blir litt for overdådig og står ikke helt i stil med Veronicas enkle og uanstrengte stil. Det er en helt ok åpning av konserten.

Hun fortsetter med «Händenefter» og «Jag kastar bort mitt liv» som begge fremføres i samme stil som åpningen. Masse neonlys, enkle instrumenter og mye fokus på vokal. Det er dessverre noe lav stemning i lokalet.

Midtveis skjer det et taktskifte. Det blir høyere tempo med et tydeligere fokus på trommer, gitar og synth. Låtene «Tilfälligheter», «Fiender är träkigt», «Vi mot världen» og «Mitt hjärte blöder» tar opp stemningen i salen betraktelig. Den gode stemningen vedvarer konserten ut.

Foto: Sadan Ekdemir

Konserten utvilsomt fineste øyeblikk er fremføringen av «Solen har gått ner».

Et tiår med låter denne kvelden

Veronica fremfører låter fra albumene Satan i gatan (2011), Handen i fickan fast jag bryr meg (2013), Den förste är alltid gratis (2017) og Fiender er tråkigt (2019) med et gjennomgående høyt energinivå og stor spilleglede. Det er tydelig at sveriges pop-dronning nærmer seg to tiår i musikkbransen. Hun utstråler en trygghet og selvtilitt det ikke går an å imitere. Tryggheten overfører hun uanstrengt over på publikum. Veronica har tatt store steg i forskellige musikalske retninger mellom hvert plateslipp, at dette nesten ikke er merkbart sier sitt om hvor gjennomført hennes musikalske særpreg er.

Konserten utvilsomt fineste øyeblikk er fremføringen av «Solen har gått ner». Sangen handler om etterdønningene av et vanskelig brudd. Om hvor vanskelig det kan være å komme tilbake til hektene og å finne balansen i livet igjen. Låten er en pianobasert og hjærteskjærende ballade som fremføres med vakre strykere og dempet belysning. Veronica’s fremføring er utrolig vakker og skaper frysninger i hele publikum.

«Jag trodde det var glömt och förlåtet
Tusen år sen, sen vi gjorde slut och du gråter
Är vi nu på samma sida i bråken?
Känns som att vi är galaxer ifrån men
Jag undrar om det är som det låter
Flera gånger har jag hört att jag är så svår men
Nu när jag blivit bättre så går det
Sämre än det borde, jag försöker förstå det
Andas, andas, glömmer bort att andas
Mm-mm, alla måste andas»

«Solen har gått ner
Inget kvar att se
Snälla ta mig med
Blinkar och sen ler
Jag har ingenstans att va
Bara tomma flaskor kvar
Men solen har gått ner
Och jag hör dig gå»

Avslutningsvis fremfører hun «Hela huset» som er et samarbeid med Håkan Hellström og publikumsfavoritten «Jag kommer». Den handler om den eksplosive kjærlighetsfølelsen i begynnelsen av et forhold. Den kriblende følelsen når man oppdager at man er forelsket. Teksten skiller seg litt ut i mengden da den tar for seg begynnelsen av en relasjon, ikke slutten, slik mange av tekstene hennes gjør. Låtens oppbyggende energi og lystighet gjør at den passer seg utmerket til å avslutte konserten med.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*