Daughters of Reykjavik – Intervju

Daughters of Reykjavik @ Rockefeller under by:Larm 2018 - Foto: Johannes Andersen
Vi tok en prat med Steinunn Jónsdóttir fra rap-kollektivet Daughters of Reykjavik (Reykjavíkurdætur), rett etter et energifylt og altoppslukende show på John Dee i februar. På fredag slipper de ny musikkvideo!

Daughters of Reykavik startet som et motsvar til den mannsdominerte hiphopkulturen og varierer mellom islandske og engelske tekster. De er kjent for sine låter og musikkvideoer med tekster om politikk, festing, feminisme og sex.

Helt siden hiphop kom til Island rundt 1997 har det bare vært to store kvinnelige rappere der. Den ene hiphop scenen landet hadde var totalt mannsdominert. Hvis jentene ønsket å prøve seg møtte de motstand.

 

Mennene på denne scenen hadde egentlig ikke lyst til å gi oss plass.

– Vi rappet om våre erfaringer, for å lage plass til oss selv og for å bevise at vi kan vi også. Mennene på denne scenen hadde egentlig ikke lyst til å gi oss plass. Også fordi de hadde lengre erfaring og har holdt på siden de var i tolvårsalderen. Det hadde noe å si at vi da kom i 17/18-årsalderen med mye mindre erfaring, sier Steinunn.

Reykjavíkurdætur

For omtrent fem år siden, før hiphop ble den mest populære sjangeren innen musikk, bestemte to fra gruppen seg å holde et hiphoparrangement for damer på en rockebar i Reykjavik. Dette skulle bli et sted hvor kvinner trygt kunne dele ideer, ha det gøy og prestere. Flere forsøkte å rappe for første gang og selv om de var amatører ble de populære.

Etter tre kvelder bestemte de seg for å lage en sang å reklamere med. Sangen ble kalt «Reykjavíkurdætur». De ble godt mottatt av pressen, som skrev om at de endelig hadde en ny kvinnelig hiphopgruppe med hele 17+ medlemmer. De lokale mediene begynte å referer gruppen som Reykjavíkurdætur.

 

Kan menn kan også kvinner

Noe av lyrikken gjenspeiler det de mannlige rappet om. Der menn sier «suck my dick», sier Daughters of Reykjavik «suck my clit». De gikk så langt at de ba statsministeren om å «suge klitoris» på nasjonal tv. Island ble hysterisk, for man kunne jo ikke si det. Gruppen ville få frem at hvis menn kan rappe om dette, så kan jo damene også det.

Kollektivet bruker plattformen sin til temaer hvor de er sjokkerende og voldsomme det ene sekundet samt sjarmerende og sexy det neste. Deres unike lyd og smittsomme holdninger Inspirerer jenter til å være den de er, og ha frihet til å si eller gjøre hva de ønsker.

–  Vi har kjempet for dette og det er nok derfor vi har gått for den aggressive siden. Først var vi som et slags punkband og vi var ikke gode til å rappe. Hadde akkurat startet uten særlig øving, men gjorde det vi hadde lyst til. Nå har vi utviklet oss og blitt bedre til å rappe. I tillegg har vi vår egen produsent i gruppen. Salka Valsdóttir ønsket å lage beatsene selv over å kjøpe de av mannlige produsenter, sier Steinunn.

Daughters of Reykjavik består nå av 9 dyktige kvinnelige rappere fra Islands hiphopscene. Utenfor musikken drar de med seg et bredt spekter av ulik personlig og profesjonell erfaring. De består blant andre av en sexterapaut, isbreguide, skuespillerinne, eier av en homofil nattklubb, radiovert, grafisk designer, lydteknikker og mer.

Kollektivet bruker plattformen sin til temaer hvor de er sjokkerende og voldsomme det ene sekundet samt sjarmerende og sexy det neste. Deres unike lyd og smittsomme holdninger Inspirerer jenter til å være den de er, og ha frihet til å si eller gjøre hva de ønsker.

 

Vakt oppsikt på mange scener 

Norges bransje og festivaldeltakere fikk smake på herligheten under by:Larm 2018. De ble en så stor snakkis etter konserten på Rockefeller at man ikke kunne unngå konserten i Kulturkirka samme festival.

I 2015 holdt Daughters of Reykjavik et show på festivalen Iceland Airwaves. De ble av de mest omtalte på denne festivalen. Reykjavíkurdætur vokste fra år til år og utløste et internasjonalt utbrudd. De har vakt oppsikt på de mange scener rundt om i verden og store deler av bransjen ga sin støtte. Blant andre Guardian, Rolling Stone og NME. I tillegg vant de MME Awards (EBBA Awards) på Eurosonic i 2019.

Alle ville vitne dette kollektivet som tok hiphop til nye høyder. Norges bransje og festivaldeltakere fikk smake på herligheten under by:Larm 2018. Daughters of Reykjavik ble en så stor snakkis etter konserten på Rockefeller, at man ikke kunne unngå konserten i Kulturkirka samme festival. Siden den gang har de oversatt navnet og blitt noe roligere.

Steinunn Jónsdóttir på Rockefeller under by:Larm 2018 – Foto: Johannes Andersen
Før brukte dere navnet Reykjavíkurdætur, hvorfor endret dere til Daughters of Reykavik?

– Egentlig er det bare den engelske oversettelsen av Reykjavíkurdætur, for meg er vi fortsatt Reykjavíkurdætur, sier Steinunn og påpeker at distributøren deres er fra et engelsktalende land og at det nå blir lettere for folk å finne dem i søkefeltene.

– Navnet ble langt og vanskelig. Det er nok ikke like vanskelig for en fra Scandinavia å lete etter navnet, men verre for folk fra andre steder i verden. Det er bare en oversettelse, ikke en navneendring poengterer hun.

I kveld hadde dere et mye roligere show enn hva dere hadde under by:Larm i 2018, er det dette som er deres nye stil?

– Før var vi mye mer aggressive og vårt første album var bare kaos. Mixtapen Shrimpcocktail, som ble sluppet for to år siden var vår måte å forsøke og passe inn på den Islandske hiphopscenen. Hvor det var ganske hardt å få til ting.

Når de skrev singler til Shrimpcocktail gikk to, tre eller flere av dem sammen og lagde låter. De hadde ikke en produsent som produserte hele albumet, men forskjellige til de ulike singlene. Nå har døtrene samlet seg til en større enhet og på det kommende albumet har ene datteren Salka Valsdóttir stått for produseringen.

«Sweets» er første singel fra Soft Spot og ble sluppet i februar.

Daughters of Reykjavik har gått fra aggressive til softe

Albumet er veldig soft og det heller mer mot pop-landskapet enn tidligere. Vi ønsket det mer sårbart fordi vi ville forsøke denne retningen den gangen her.

Daughters of Reykjavik har gått fra kaos og macho, med massiv energi og aggressivitet til softere toner og sårbar lyrikk.

– Albumet er veldig soft og det heller mer mot pop-landskapet enn tidligere. Vi ønsket det mer sårbart fordi vi ville forsøke denne retningen den gangen her. Vi lager musikk til oss og gjør det vi har lyst til å gjøre, sier hun før hun påpeker at på neste album kan det hende de gjør noe helt annerledes.

På dette albumet ønsket Daughters of Reykjavik å prøve noe nytt. Siden de allerede har kjørt den aggressive og harde siden, ønsket de nå en mykere. De skriver om deres reise etterfulgt av opp og nedturer, og om kjærlighet til hverandre. Albumet har fått navnet Soft Spot.

– Lyrikken er sårbar. Ikke om oss som sier at vi er kulere enn alle andre, eller «Hei vi kan gjøre akkurat som vi selv vil». Det har vi allerede sagt og vi kommer sikkert til å si det igjen, påpeker hun.

Et album man kan sette seg ned å lytte til

Daughters of Reykavik har vært på veien og turne siden 2016. Det kommer en del folk på konsertene deres. De har spilt på flere profilerte festivaler med store folkemengder, men det er ikke like mange som streamer musikken deres.

– Jeg tror det kan ha med språket å gjøre eller kanskje det er det aggressive. Kanskje noe man ikke lytter til når man sitter hjemme og slapper av eller studerer. At musikken passer bedre ute på fest. Det nye albumet er nok mer noe man kan sette seg ned og lytte til, sier Steinunn.

– Vi var i Berlin i fjor og nå har vi ventet et år på å slippe albumet, avslutter hun.

På fredag slipper de altså Soft Spot og vi ser frem til å sjekke det ut

Foto: Sunna Ben

Daughters of Reykjavik består av:

Karítas Óðinsdóttir, Katrín Helga Andrésdóttir, Ragnhildur Jónsdóttir, Salka Valsdóttir, SteineySkúladóttir, Steinunn Jónsdóttir, Þórdís Björk Þorfinnsdóttir, Þuríður Blær Jóhannsdóttir, ÞuríðurKristín Kristleifsdóttir.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*