Kiriyama Family – Bergenfest 2018

Den islandske pop-synth gruppen Kiriyama Family imponerer og er et flott bidrag til Bergenfest 2018 sin lineup.

Med over 8000 besøkende var onsdagen på Bergenfest en veldig vellykket dag. Men det mange ikke fikk med seg opp i alt fokuset på Nick Cave & The Bad Seeds var den islandske gruppen Kiriyama Family. Over på Magic Mirrors-scenen stelte det islandske bandet til med svært smaklig musikk og undertegnede er glad han tok turen.

Et friskt pust

Bergenfest 2018 har så langt vært preget av flere ikoniske grupper og de fleste festivalgåere både tirsdagen og onsdagen har vært i voksen alder. Kiriyama Family er et frisk pust i det ellers rockbaserte lydbilde vi har opplevd så langt på Bergenfest, noe det yngre publikummet er veldig fornøyd med. Kiriyama Family levere fengende musikk, og både stemningen og temperaturen stiger inne på Magic Mirrors. – We’re gonna do a cheerful one, so if you wanna dance, you dance! sier frontfigur og vokalist, Karl Bjarnarson, i det bandet begir seg ut på sangen Weekends. Publikum danser med og assosiasjoner til band som Fleetwood Mac, Roxy Music og Tame Impala vekkes.

Lydbildet til Kiriyama Family kan til tider være vanskelig å gripe fatt i, noe som både er fascinerende og interessant. Bandet, som holder til i Reykjavik, kaller selv musikken sin for synth-pop, men innflytelser fra sjangere som neo-soul, jazzfusion og indie er også å høre. Bjarnarson spør om det er noen som hadde hørt om Kiriyama Family før nå, noe publikum kjapt svarer nei på og ler. Svaret fra tilskuerne kommer ikke som noe sjokk på bandet og de virker faktisk veldig fornøyde med å få spille musikken sin foran et publikum helt uten forventninger.

Kiriyama Family sjarmerte både med musikk og humor. Foto: Tuva Åserud

Imponerer musikalsk

Bjarnarson forteller at dette er deres første gang i Bergen og at de setter enormt pris på at så mange har kommet for å se de spille. Publikum smiler og applauderer i det bandet begir seg ut på sangen Innocence som med en fengende bass- og gitarriff skaper bevegelse i publikum. Alle bandmedlemmene er ikke bare sjarmerende på scenen, men også dyktige musikere. Ved nesten hver sang bytter alle medlemmene, med unntak av trommisen, instrumenter og dette med ingen særlig vanskelighet. Konsertens høydepunkt kommer da vi får et fantastisk cover av Nothing Compares 2 U. Bandets andre vokalist; Hulda Kristín Kolbrúnardóttir, leverer en nydelig vokalprestasjon og igjen viser Kiriyama Family sin dyktighet. Den lille hedringen til Prince faller i god smak og publikum gir seg ikke med applausen. Bjarnarson har ikke annet valg enn å måtte stoppe publikums jubel for å rekke siste låt.

Det å slå gjennom som artist i 2018 er ingen lett sak. Det å klare å finne sitt unike lydbilde og utvikle sin egen sound kan ta flere år for mange artister. Kiriyama Family er på god vei til å utvikle noe veldig spennende og vi gleder oss til å følge med på hva de har by på fremover.

Kiriyama Family – Bergenfest 2018: 8/10

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons