Synne Sanden & Øyvind Blikstad– Swallowed (EP)

Pressebilde av Synne Sanden. Foto tatt av Ellinor Egeberg.
Foto: Ellinor Egeberg

Vurdering

Synne Sanden – Swallowed: 5/6Karakter 5
Synne Sanden & Øyvind Blikstad har med EP-en Swallowed gitt oss et sterkt og gripende temaalbum om destruktive relasjoner.

Med sin nye EP Swallowed tar Synne Sanden og Øyvind Blikstad oss med inn i sitt mørke tekstlige og musikalske univers og holder tak i oss gjennom seks gripende låter. Det er mørkt, det er hjerteskjærende, men det er også lys i tunellen. Hvor mye kan man svelge av fornedrelse og skam, og hvordan kommer man ut på den andre siden av tunellen, til lyset?

Coverfoto av Swallowed av Synne Sanden

Samarbeid med filmkomponist Øyvind Blikstad

EP-en er et samarbeid mellom Synne Sanden og filmkomponist Øyvind Blikstad, og det er helt tydelig at Blikstad har satt sitt preg på musikken med fine filmatiske stemningsbilder. Stemningsbilder som passer særdeles godt til Sanden sine sterke tekster og mektige – men samtidig sårbare – vokal.

En reise hvor målet er å komme ut av den krigslignende tilstanden jeg-personen er i.

Tekstlig sett er dette en reise fra en tilstand av psykisk nedbrutthet til tålmodig gjenoppbygging av selvet. En reise hvor målet er å komme ut av den krigslignende tilstanden jeg-personen er i. Musikken er en miks av orkestral filmmusikk med elektroniske elementer og et lett dryss av eksperimentelt krydder. Vi finner også spor av en av Synne Sandens store inspirasjonskilder, Björk.

EP-en starter med en remix av den tidligere utgitte låten «Skeleton» hvor jeg-personen beskriver sin tilstand slik: «Something pulled the carpet down/in my mind so I can´t see/ anything at all/ A consequense of feeling inferior». Låtens klimaks tonefølges av krigslignende trommer, mektig sang og strykere/synth, før låten musikalsk sett seiler inn i roligere farvann.

Et mørkt, grumsete og kontrollerende sinn

Låten «In his Mud» tar oss til et mørkt og grumsete sinn som gjør sitt beste for å kontrollere og manipulere partneren som prøver å komme seg ut og opp av gjørma. Lengselen etter frigjøring og forløsning gjennomsyrer plata, og det kommer ekstra godt til syne i «In his Mud».

«Melt Down» er heftig orkestrert med pauker og strykere og med den mer sårbare utgaven av Synne Sanden sin vokal på toppen. Hva gjør man når man føler at man drukner i håpløshet og usikkerhet og den indre kompassnålen snurrer rundt i fullt kaos: «To not know where to go».

«Something pulled the carpet down/in my mind so I can´t see/anything at all/A consequense of feeling inferior»

Gjenoppbygging og lys i tunellen

Så er det heldigvis lys i enden av tunellen og fra her kan jeg-personen begynne å bygge seg opp igjen.

Så er det heldigvis lys i enden av tunellen og fra her kan jeg-personen begynne å bygge seg opp igjen, stein for stein, som i avslutningslåten «Brick by Brick». Den store jobben med å gjenoppbygge selvrespekt, selvtillit og tilliten til andre mennesker gjenstår. «Brick by Brick» er en låt hvor de lyse elementene gjør seg mer gjeldende, og hvor andre elementer i musikken kan minne om forløsende skrik.

Temaalbum skal høres fra start til slutt, sånn er det definitivt med dette albumet også. Se gjerne på plata som en film eller en bok med forskjellige kapitler, hvor forløsningen og den lykkelige utgangen til slutt åpenbarer seg. Se også den sylferske og sterke videoen til låten «Skeleton», som er et samarbeid mellom Synne Sanden og filmskaperen Simon Matthew Valentine. En video som delvis er filmet i Jutulhugget og som er en fin oppsummering av tematikken på EP-en.

Sterkt, modig og godt gjennomarbeidet album

Det er et sterkt, modig og godt gjennomarbeidet album Synne Sanden og Øyvind Blikstad har laget. Det er, som Sanden sjøl sier, ikke spesielt radiovennlig eller fullt av mulige hit-låter, men trenger man egentlig mer av det? Mitt tips for helga er at du skrur av radioen, dropper den nye tv-serien og setter deg ned og hører på Swallowed.

Intervju med Synne Sanden.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*