Tøyen Holding på ØYA PRESENTERER

Foto: Johannes Andersen
Øya presenterer hiphop denne fredagen og først ut er Tøyen Holding, som sørger for en superhyggelig start. God, smittende stemning, gode tekstlinjer og deilig avslappende, jazzete og funky melodier. Det er første og i hvert fall ikke siste gang jeg har tenkt å se Tøyen Holding live.

Vurdering

ØYA PRESENTERER Tøyen Holding: 13.08.21Karakter 4

Tøyen Holding består av produsent/rapper Fredrik Øverlie (Fredfades) fra Oppsal og rapper Daniel Yalew Steinset (Mest Seff) fra Lambertseter.

Det er første og i hvert fall ikke siste gang jeg har tenkt å se Tøyen Holding live.

Fredfades har spilt på klubber og konsertscener over hele Europa, han har prøvd seg på breakdance og lagde graffiti i tidlig alder. I 2020 gikk han inn i nye internasjonale samarbeid og planla turne som DJ i både Australia og Japan. Sammen med nære venner drifter han sitt eget plateselskap.

Mest Seff drev også med graffiti i miljøet rundt Fredfades. Han er oppvokst med sin far fra Etiopia og mor fra Norge. Han startet å rappe allerede i 14-årsalderen med Vincent Drery (Vinz) fra Nico & Vinz. På starten av 2000-tallet fremførte de musikken på lokale fritidsklubber.

Før rapkarrieren i Tøyen Holding studerte Mast Seff kunst og tekstforfatning på Kunsthøgskolen i Oslo.

Foto: Johannes Andersen
Tøyen Holding

Fredfades og Mest Seff møttes i tidlig alder via felles kontakter i Oslos hiphop-miljø. Tilfeldigvis kjøpte de leilighet ved siden av hverandre. Først da begynte de å produsere musikk sammen. Da de spilte musikken for sine venner og bekjente ble duoen overtalt til å gi ut album.

Tøyen Holding har gitt ut to selvtitulere album Tøyen Holding 1 (2017) og Tøyen Holding 2 (2020), som er utgitt på Fredfades eget plateselskap Mutual Intentions. I tillegg til features fra de nære vennene fra førstnevnte album, er det også større norske rapartister med på sistnevnte.

Beaten på begge albumene er ganske lik. Rolig analog sample-basert hiphop, tydelig inspirert av Amerikansk rap slik den startet på 90-tallet. Tekstlinjene er imponerende.

Øya presenterer

Publikum på Øya er plassert i to kohorter avgrenset med gjerde på midten, slik at det ikke skal være mulig å blande kohortene. Folk sitter ved bord, bestillingen av mat og drikke gjøres med mobil og blir servert av hyggelige folk som jobber på festivalen.

Før Tøyen Holding går på denne fredagen, får vi en gjennomgang av gjeldene smittevernregler og en hyggelig velkomst til tidenes mest eksklusive utgave av Øyafestivalen. Det er en god følelse å endelig kunne komme på festival igjen, selv om det er begrensninger på hva som kan gjøres. Festivaldoene har aldri vært så rene gjennom en hel kveld.

Foto: Johannes Andersen
God og behagelig Tøyenstemning

Tøyen Holding starter rett på med «Vito». En deilig start med fine jazzrytmer og hyggelige tekstlinjer. Fredfades og Mest Seff forteller hvor glade de er for å få spille på hjemmebanen og går over til neste låt «Tøyen Holding II».

Trommis Bendik Hovik Kjeldsberg introduseres som en legende før han har fylt 30. Vi får «Norgesmester i vinduer» og «G Wagen», med kveldens første gjest Eivind.

Publikum er litt vanskelig å engasjere i starten, det prates veldig mye rundt bordene og det kan se ut som at enkelte glemmer at det skjer noe på scenen. Nesten som om vi var på en kafe med musikk i bakgrunnen. Det er ikke så lett å høre hva som blir sagt mellom låtene siden plasseringen min er langt bak og støyen fra snakkende publikum lett tar over. Uansett er stemningen god og de som følger med virker veldig fornøyde med det som skjer på scenen. De andre virker fornøyde med å være sosiale.

Vi får «Kall Meg», «Fallskjerm» og «Glinser». Sistnevnte med en veldig kul funky beat og herlig trommespill.

Foto: Johannes Andersen
KingSkurkOne entrer scenen

Fredfades og Mest Seff får folk til å le når de skrøner om å ha forskjellige set-lister, før de går over til «Parkeringsplassen på Alnabru» og «Kan jeg få et vitne». Det ville toppet seg om Lars Vaular hadde kommet inn på scenen her, men «Kan jeg få et vitne» utføres godt med sin instrumental, rolig reggae-beat og prat der Vaular sine partier vanligvis er.

Stemninger løfter seg enda noen hakk etter «Pause fra pausen» når KingSkurkOne entrer scenen til «Hvite dresser» og «247».

Tøyen Holding mottar stående applaus midt i siste låt «Frisk Kapital» og en raus på slutten. Låtene fremføres godt. Herlige rolige melodier, rå flow til de imponerende tekstlinjene fra alle på scenen og nydelig stemning blant publikum. Det er stas å ha sett disse live her i parken. En behagelig og god start på en kveld som garantert aldri går i glemmeboken.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*